International Journal of Geography and Geography Education, cilt.50, ss.164-1982, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören öğrencilerin “göç, göçmen, vatan, ülke ve savaş” kavramlarına
yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla belirlenen bir devlet ortaokulundan, Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşlığına sahip ve aile geçmişi uzun yıllar Türkiye topraklarında olan 12 öğrenci ve Suriye iç savaşı nedeniyle Türkiye’de
yaşayan vatandaşlık sahibi olmayan 11 göçmen öğrenci olmak üzere toplam 23 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur.
Araştırma verileri, belirlenen kavramların benzetileceği metaforun ve benzetme gerekçesinin yazılacağı cümlelerin yer
aldığı form ile elde edilmiştir. Metafor formundan elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerine dayalı olarak içerik analizi
yardımıyla çözümlenmiştir. Veri analizi sürecinde öğrenciler tarafından oluşturulan metaforlar sınıflandırılmış ve frekans
değerleri hesaplanmıştır. Çalışma verileri bağlamında, öğrencilerin toplamda verilen kavramlara yönelik 92 farklı metafor
oluşturduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler tarafından en fazla; kuş, taşınmak, yuva, aile, ev, kötü olay, insan, ayrılık, kavga
ve vatan koruma metaforlarının üretildiği belirlenmiştir. Öğrencilerin genel anlamda göçmen, vatan ve ülke kavramlarını
olumlu; göç ve savaş kavramlarını olumsuz metaforlarla ilişkilendirdiği ortaya konulmuştur. Yerli ve göçmen öğrencilerde
var olan olumsuz yargıların ortadan kaldırılmasına yönelik çalışmaların yapılması önerilmektedir.