Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.1344-1363, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma “Öğretmenlere İlişkin Sessiz İstifa Ölçeği”
geliştirerek bu konuda geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ortaya
koymak ve bu ölçek ile öğretmenlerin sessiz istifaya ilişkin
görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelinde desenlenen
araştırma, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiş iki
farklı çalışma grubu (250 ve 424 öğretmen/katılımcı) ile
yürütülmüştür. Yapı geçerliğini test etmek için Açımlayıcı Faktör
Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi’nden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda, Türkiye bağlamında öğretmenlerin sessiz
istifa davranışlarını ölçmede kullanılabilecek 28 maddeden ve “iş
koşulları”, “iş verimi” ve “işin özel yaşama etkisi” olmak üzere
üç alt boyuttan oluşan beşli Likert tipinde, geçerli ve güvenilir
sonuçlar üreten bir ölçme aracı ortaya çıkmıştır. Araştırmada,
katılımcıların sessiz istifa davranışlarının cinsiyet, okul kademesi
ve branş değişkenlerine göre farklılaşmazken; yaş ve mesleki
kıdeme göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
This study was conducted to develop a valid and
reliable measurement tool about teachers’ quiet quitting behaviors
by developing "the Quiet Quitting Scale for Teachers" and to
examine teachers' views on quiet quitting in terms of various
variables. The research, which was designed in descriptive survey
model, was conducted with two different study groups (250 and 424
teachers/participants) determined by convenience sampling method.
Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis
were utilized to test construct validity. As a result of the research, a
five-point Likert-type measurement tool that can be used to measure
teachers' quiet quitting behaviors in the Turkish context, which
consists of 28 items and three sub-dimensions, namely "work
conditions", "work efficiency", and "the impact of work on private
life", have emerged, producing valid and reliable results. In the
study, it was concluded that the quiet quitting behaviors of the
participants did not differ according to gender, school level and
branch variables, while they differed according to age and
professional seniority.