THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, vol.15, no.92, pp.17-36, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmada öğretim liderliği tanımı, boyutları ve öğretim liderliği
araştırmaları teorik olarak incelenerek öğretim liderliği alanyazınının
bir resmini sunmak amaçlanmıştır. Bu kapsamda, uzun bir geçmişe
sahip olan öğretim liderliği konusunda güncel yaklaşımlarla
kavramsal bir çerçeve çizilmeye çalışılmıştır. Kavramın ve üzerine
yapılan araştırmaların yeniden değerlendirilmesi sağlanarak alana
katkı sunması hedeflenmiştir. Öğretim liderliği kavramı 1950’lerde
kullanılmaya başlayan bir liderlik türü olmakla birlikle 1970’lerde
popüler olmaya başlamış ve kavramsal olarak 1980’lerde
tanımlanmıştır. Tanımı ve boyutları üzerinde görüş birliği olmasa da
öğretim liderliğinin eğitim örgütlerinin yönetimine özgü, okulun esas
işi olan öğrenme ve öğretme süreçlerine odaklanmış bir liderlik türü
olduğunu söylemek mümkündür. Öğretim liderliğini modellerle
açıklamaya çalışan araştırmacılar öğretim liderliğinin misyon ve
vizyon belirleme, program ve öğretimin yönetimi, etkili okul ikliminin
kurulması gibi boyutları kapsayan bir kavram olduğunu öne
sürmüştür. Öğretim liderliği sergilemenin bazı etmenlerle
sınırlanabileceği düşünülmektedir. Bu etmenler bölge özellikleri,
kişisel özellikler ve diğer dış unsurlar olarak sınıflandırılmıştır.
Öğretim liderliği araştırmalarının gerek öğrenciler gerek öğretmenler
ve gerek okul örgütü üzerindeki etkileri, öğretim liderliğini etkileyen
unsurlar ve öğretim liderliğinin bugün evrildiği yer gibi geniş bir konu
alanına yayıldığı gözlenmiştir. Okul müdürlerine öğretim liderliği
becerilerini geliştirecek eğitim almaları ve liderliği öğretmenlerle
paylaşmaları önerilmiştir. Bu bağlamda, araştırmacıların ise öğretim
liderliğinin öğrenci başarısını ne şekilde etkilediğini inceleyen uzamsal
çalışmalar yapmaları yararlı olacaktır.