Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.3, ss.1607-1649, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, okulöncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik
tutumları ile yenilikçilik düzeylerinin belirlenmesi ve kaynaştırmaya yönelik tutumları ile
yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma evrenini 2015 ve 2016
eğitim-öğretim yılında Konya ili, merkez ilçelerine bağlı okulöncesi kurumlarında görev yapan
öğretmenler ile yine aynı eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi eğitim fakültesi
okulöncesi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Öğretmen
adaylarından oluşan örneklem grubunu okulöncesi öğretmenliği programında 3. ve 4. sınıfta
öğrenim gören toplam 213 öğretmen adayı, öğretmenlerden oluşan örneklem grubunu ise Konya il
merkezindeki Selçuklu, Karatay ve Meram ilçelerinde, bağımsız ve ilkokul bünyesinde bulunan
devlet ve özel okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan toplam 68 öğretmen oluşturmaktadır.
Tarama modeline dayalı olarak yapılan çalışmada veri toplama aracı olarak "Yaygınlaştırma
Ölçeğine İlişkin Görüşler" ve "Bireysel Yenilikçilik Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre
Okulöncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının “kararsızım”
düzeyinde yer aldığı ve bunun da istenilen düzeyde olmadığı, öğretmen adaylarının yenilikçilik
düzeylerinin ise; öğretmenlerden daha yüksek olmakla birlikte iki grubun da öğretmenlik mesleği
açısından düşük sevide olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin yenilikçilik düzeylerinin
kaynaştırmaya yönelik tutumlarının %20’sini açıklarken öğretmen adaylarının yenilikçilik
düzeylerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarını yordamadığı sonuçlarına ulaşılmış ve bu sonuçlar
doğrultusunda bazı öneriler getirilmiştir
The purpose of the study is the examination of relationship between the attitudes of preschool
teachers and teacher candidates towards mainstreaming and innovativeness levels. Target
population of the study includes teachers working at the preschool institutions in Konya city and its
central districts and teacher candidates studying at the Department of Preschool Education, Faculty
of Education of Necmettin Erbakan University in 2015-2016 academic year. While sample group
consisting of teacher candidates constitutes a total of 213 prospective teachers studying in the 3rd
and 4th classes at preschool teacher training program, sample group consisting of teachers
constitutes 68 teachers working at state and private education institutions independent and under
elementary schools in Konya’s central districts, Selçuklu, Karatay and Meram. In the study based on
scanning model, "Opinions Relative to Mainstreaming Scale" and "Individual Innovativeness Scale"
were used as data collection tools. According to the findings, attitudes of the teachers and teacher
candidates towards mainstreaming were at the “uncertain” level and undesired rank, however, the
innovativeness level of teacher candidates were higher than the teachers, while both of the groups
were found at a low level in terms of teaching profession. Additionally, while the innovativeness
level of the teachers could explain the %20 of the attitudes towards mainstreaming, level of
innovativeness of teacher candidates couldn’t predict the attitudes towards mainstreaming and some
suggestions were made according to these results.