A. HALUK DURSUN ANISINA ULUSLARARASI TÜRK KÜLTÜRÜ SEMPOZYUMU DİL – TARİH – COĞRAFYA, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, cilt.1, ss.146
Dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak öğrenme ortamlarında kullanılan en etkili
öğrenme-öğretme aracı olma özelliği gösteren ders kitapları gerek kolay erişilmesi gerekse
öğrenme süreçlerini öğrencilere planlı bir biçimde sunması bakımından eğitim sürecinin en
önemli materyali olma özelliği göstermektedir. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (2019)
yönlendirmeleri doğrultusunda hazırlanan Türkçe ders kitapları, metin ve etkinlik temelinde
öğretim süreçlerine yardımcı olur. Temalar; okuma metinleri ve etkinlikleri, dinleme/izleme
metinleri ve etkinlikleri, serbest okuma metinleri ve tema sonu değerlendirmelerinden
oluşur. Tema sonu değerlendirmeleri, yaklaşık olarak 16-24 saat aralığından oluşan bir ders
işleme sürecinde öğrenilen bilgilerin çeşitli boyutlarının yoklandığı bölümdür. Bu açıdan
öğrencilerin öğrenme süreçlerindeki mevcut durumları ile ilgili olarak öğretmenlere dönüt
vermesi ve öğrencilerin bilgi düzeylerini ortaya çıkarması bakımından önemlidir. Bu
doğrultuda araştırmanın amacı, ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki tema sonu
değerlendirme sorularını öğrenme alanları ve Bloom'un yenilenmiş taksonomisinin
boyutlarına göre değerlendirmektir. Araştırmanın inceleme nesnesini Millî Eğitim Bakanlığı
tarafından okullara gönderilen Anıttepe Yayıncılık 5. sınıf Türkçe ders kitabı
oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden temel nitel desen ile gerçekleştirilen
araştırmada, doküman incelemesi yoluyla elde edilen veriler betimsel bir biçimde analiz
edilerek öğrenme alanları ve bilişsel süreç boyutlarına göre tartışılmıştır