Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.320-345, 2020 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı okul öncesi
eğitim kurumlarında görevli yönetici ve öğretmenlerin dağıtımcı liderlik olgusuna
ilişkin anlamlandırma ve deneyimlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada
nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmacı tarafından okul öncesi eğitim kurumlarında görevli yönetici ve öğretmenlerin
dağıtımcı liderlik ve ortak karar alma olgularının okul öncesi eğitim
kurumlarında uygulanabilirliği, avantajları, sınırlılıkları ve önkoşullarına ilişkin
görüşlerini içeren yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler
12’si okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerden, 11’ise okul
öncesi eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerden oluşan toplam 23 katılımcı
ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan
veriler ile yapılan içerik analizi sonucunda
“Liderlik Algısı”, “Fayda Algısı”, “Sınırlılıklar” ve “Ön Koşullar”
olmak üzere toplam dört temaya ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda ulaşılan temaların,
okul öncesi eğitim kurumlarında dağıtımcı liderlik ve ortak karar alma
süreçlerinin benimsenmesi ve sorunsuz bir şekilde uygulanabilmesi için
farkındalık yaratmaya yönelik çalışmalardan, yönetici ve öğretmenlerin
bilgilerinin artırılması ve davranışlarının yönlendirilebilmesi amacı ile verilebilecek
eğitim içeriklerinin planlanmasına kadar geniş bir ölçekte kullanılabileceği
değerlendirilmektedir.