Bu araştırmada, ortaokul ve lise döneminde öğrenim gören öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme becerilerini geliştirmek için ebeveynlerde bulunması gereken yeterliliklerin ve ebeveynlerin bu yeterliliklere ilişkin mevcut durumun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeliyle yürütülmüştür. Alan yazından ebeveynlerle ilgili yeterlilik ifade edebilecek 30 farklı durum tespit edilmiştir. Bu 30 farklı durum 8 alan uzmanının görüş ve önerilerinden geçirilmiştir. Elde edilen görüş ve öneriler doğrultusunda, 94 SDÖ ebeveyn aday yeterlik göstergesi CASEL SDÖ yeterlikler çerçevesi temelinde 5 boyutta oluşturulmuştur. Oluşturulan bu maddeler, kapsamını, dil geçerliliğini ve SDÖ yeterlilik göstergesi bakımından uygun olup olmadığını incelemesi için 49 uzmandan oluşan çalışma grubunun görüşlerine sunulmuştur. Buna göre Öz farkındalık boyutunda 14, Öz yönetim boyutunda 22, Sosyal Farkındalık boyutunda 10, Sorumlu Karar Verme boyutunda 12, İlişki Becerileri boyutunda 16 olmak üzere toplamda 74 göstergeden oluşan SDÖ Ebeveyn Yeterlikleri Formu oluşturulmuştur. Hazırlanan form araştırmanın ikinci çalışma grubu olan 457 ebeveyne uygulanarak mevcut durum belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre her boyutta ebeveyn SDÖ yeterlikleri “çok yeterli” düzeyde bulunmuştur. Ebeveynlerin yaş ve eğitim düzeylerine göre; SDÖ yeterlik ortalamalarının ebeveynlerin yaşı ilerledikçe düşüş gösterdiği, eğitim düzeyine göre ise anlamlı bir ilişki olmadığı sonuçları elde edilmiştir. Araştırmada temel öneri olarak; ortaokul ve lise döneminde çocuğu olan ebeveynlere, sosyal ve duygusal öğrenme yeterliklerine uygun yaklaşımları benimsemeleri önerilmektedir.
This research aims to determine the competencies that parents should have to improve the social and emotional learning skills of students studying in middle school and high school and the current situation of parents regarding these competencies. The research was conducted with the survey model. From the literature, 30 different situations that could express competence regarding parents have been identified. These 30 different situations were evaluated by the opinions and suggestions of 8 field experts. In line with the opinions and suggestions obtained, 94 IBL parent candidate competency indicators were created in 5 dimensions based on the CASEL IBL competency framework. These created items were presented to the opinions of a working group consisting of 49 experts to examine their scope, language validity and whether they were appropriate in terms of the IBL proficiency indicator. Accordingly, the SDQ Parent Competencies Form was created, consisting of 74 indicators in total: 14 in the Self-awareness dimension, 22 in the Self-management dimension, 10 in the Social Awareness dimension, 12 in the Responsible Decision-Making dimension, and 16 in the Relationship Skills dimension. The current situation was determined by applying the prepared form to 457 parents, the second study group of the research. According to the findings, parental IBL competencies in every dimension were found to be at a "very sufficient" level. According to the age and education level of the parents; It was found that IBL proficiency averages decreased as the age of the parents increased, and there was no significant relationship with the level of education. As a basic suggestion in the research; Parents who have children in middle school and high school are recommended to adopt approaches appropriate to their social and emotional learning competencies.