5. KARAYOLU TRAFİK GÜVENLİĞİ SEMPOZYUMU VE SERGİSİ, Ankara, Türkiye, 21 Mayıs 2014, ss.286-300
Kavşaklar karayolu trafiğinde problemlerin en
çok ortaya çıktığı çatışma alanlarıdır. Büyük boyutlu yaya ve taşıt akımı
çatışmalarının gözlendiği alanların başında, ana yol ağları üzerinde bulunan
okul, üniversite, hastane, alış-veriş merkezi gibi kampüs tipi yerleşimlere
giriş-çıkış bölgeleri gelmektedir. Bu nitelikteki Yıldız Teknik Üniversitesi
Davutpaşa Kampüsü 1 numaralı alt girişindeki 1269 numaralı sinyalize kavşakta,
zaman içinde çoğunluğunu üniversite öğrencilerinin oluşturduğu yayaların,
sıklıkla trafik kurallarına riayet etmedikleri gözlenmiştir. Riayetsizliğin
sadece kişisel davranış bozukluğundan mı, yoksa kavşak ve sinyalizasyon düzeni
tasarımındaki kusurlardan mı kaynaklandığını belirlemek ve çözüm önerileri
sunabilmek için buradaki durum analiz edilmiştir. Bunun için belirlenen zaman
ve sürelerde birbiriyle çatışan yaya ve taşıt akımları sayılmıştır. Analiz
sonuçlarının değerlendirilmesiyle kavşak geometrisinde ve sinyal düzeninde
değişiklikler yapılmıştır. Bu değişikliklerin riayet oranlarını nasıl
etkilediğinin belirlenmesi amacıyla, 2 yıl sonra tekrar sayım yapılmıştır.
Yapılan karşılaştırmada eski duruma göre iyileşmeler olduğu belirlenmiştir. Bu
kavşak için, daha iyi bir mühendislik tasarımla ihlallerin azaltılabileceği ve
daha güvenli geçişlerin sağlanabileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar sözcükler: Yaya güvenliği, YTÜ Davutpaşa Metro Kavşağı, yaya riayet etüdü, ihlal
oranı.