4. Lisansüstü Öğretmen Çalışmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Mayıs 2025, ss.164, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, total görme engelli öğrencilerin matematik dersini öğrenme sürecinde kullandıkları stratejileri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemiyle yürütülen çalışma, İstanbul’daki bir görme engelliler devlet ortaokulunda öğrenim gören 11 total görme engelli öğrenci kapsamaktadır. Veriler birebir görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, öğrencilerin matematik öğrenme süreçlerinde öğretmen rehberliğinde kullandıkları yöntemlerin yanı sıra kendi deneyimlerine dayalı bireysel stratejiler geliştirdiklerini göstermektedir. Katılımcılar; içsel tekrar, yazılı not alma, sesli düşünme ve öğretmenle birlikte düşünme gibi stratejileri sıklıkla tercih etmektedir. Ayrıca abaküs, küptaş, tablet, daktilo ve orbit gibi araçların kullanımı, öğrencilerin bireysel öğrenme tercihlerine ve alışkanlıklarına bağlı olarak farklılık göstermektedir. Bu bulgular görsel bilgiye hiç erişimi olmayan öğrencilerin alternatif duyular aracılığıyla etkili ve anlamlı öğrenme stratejileri geliştirebildiğini ortaya koymakta; matematik öğretiminde bireysel farklılıkları dikkate alan kapsayıcı yaklaşımların gerekliliğine dikkat çekmektedir.
This study aims to reveal the strategies used by students with total visual impairment in the process of learning mathematics course. The study, which was conducted with the case study method, one of the qualitative research designs, included 11 students with total visual impairment studying at a state secondary school for the visually impaired in Istanbul. The data were collected through one-to-one interviews and analyzed by content analysis method. The findings show that students developed individual strategies based on their own experiences as well as the methods they used under teacher guidance in their mathematics learning processes. Participants frequently preferred strategies such as internal repetition, written note-taking, thinking aloud and thinking with the teacher. In addition, the use of tools such as abacus, cube, tablet, typewriter and orbit varied depending on students' individual learning preferences and habits. These findings reveal that students who have no access to visual information can develop effective and meaningful learning strategies through alternative senses and draw attention to the necessity of inclusive approaches that take individual differences into account in mathematics teaching.