YÜKSEK HIZLI DEMİRYOLU ARAÇLARINDA YANAL TİTREŞİMLERİN LQG YÖNTEMİ KULLANILARAK KONTROL EDİLMESİ


Bulduk N., Metin M.

19. Ulusal Makina Teorisi Sempozyumu (UMTS 2019), Hatay, Türkiye, 4 - 06 Eylül 2019, cilt.1, sa.1, ss.275-284

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.275-284
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, yüksek hızlı demiryollarında işletilen bir raylı taşıtın yanal titreşimleri, gövde ve bojiler arasında yer alan ikincil süspansiyon sistemine Lineer Quadratic Gaussian (LQG) kontrol yöntemi uygulanmasıyla bastırılmıştır. LQG kontrol yönteminin uygulanmasının temel nedeni, tek bir sensör vasıtasıyla ölçülen durumdan yola çıkarak diğer durumların tahmin edilebilmesi ve böylece kontrol uygulama maliyetlerinin düşürülmesidir. Ayrıca, sensör bağlanması mümkün olmayan konumlar için oldukça elverişli bir yöntemdir. 1 cm genlikli yanal yol düzensizliği sisteme etkiyen bozucu giriş olarak modele uygulanmıştır. Raylı taşıt sisteminin gövdesindeki titreşimler, LQG kontrol yöntemi ile zaman ve frekans alanlarında çok düşük seviyelere bastırılmış ve yolcu konforu artırılmıştır. LQG kontrol yöntemi ile elde edilen sonuçların başarısı geleneksel kontrol yöntemi olan PID ile karşılaştırılarak sunulmuştur.