3rd INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, Muğla, Türkiye, 31 Mayıs - 03 Haziran 2016, ss.115-116
Türkçe alanyazında ‘derse katılım’
olarak kullanılan ‘engagement’ kavramının içeriği üzerinde çalışıldığı son 30
yıl içerisinde bir hayli genişlemiştir. Önceleri sadece katılım (participation)
ve verilen görevleri yapmak olarak düşünülen kavram
Derse bağlanmanın davranışsal
boyutunun göstergeleri arasında derse katılma ve gerek ders içi gerekse ders
dışı etkinliklerde aktif olarak yer alma sayılabilir. Derse bağlanmanın
duyuşsal boyutunda ise öğretmene, sınıf arkadaşlarına, derse ve okula karşı olumlu
/ olumsuz tepkiler dikkate alınır. Son olarak bilişsel boyut ise öğrencinin
öğrenme eylemine ne kadar yatırım yaptığını ifade eder: dersle ilgili ödev ve
görevlere nasıl yaklaştığı, öğrenmeyi gerçekleştirmek, gerekli zor/karmaşık
becerileri geliştirmek için ne kadar emek sarf ettiği ile açıklanabilir.
Farklı araştırmalar, öğrencilerin
derse bağlanmalarının dersle ilgili performanslarını ve öğrenme süreçlerini
etkilediğini göstermektedir
Bu çalışmada bir ara değerlendirme
aracı olarak Kahoot uygulamasının öğrencinin derse bağlanması üzerinde etkili
olup olmayacağı araştırılmaktadır. Dijital bir öğrenme oyunu olarak
tanımlanabilecek olan Kahoot Web tabanlı bir uygulamadır. Öğrencilerin renkli
ve eğlenceli bir arayüzden yöneltilen dersle ilgili soruları bilgisayar
kullanarak cevapladıkları eğlenceli bir uygulama olan Kahoot’un öğrencilerin
derse bağlanmaları arttıracağı düşünülmektedir. Bu nedenle araştırma kapsamında
aşağıdaki iki soruya cevap aranacaktır:
1. Dijital vatandaşlık eğitimi’nde dijital öğrenme
oyunlarının kullanımı öğrencilerin derse bağlanmaları üzerinde etkisi var
mıdır?
2. Programlama eğitimi’nde dijital öğrenme oyunlarının
kullanımı öğrencilerin derse bağlanmaları üzerinde etkisi var mıdır?
YÖNTEM
Çalışmada iki ayrı okulda “Bilişim
Teknolojileri ve Yazılım” dersi alan 6. sınıf öğrencileri üzerinde
gerçekleştirilecek bir durum çalışmasıdır. Öğrencilere Sever (2014) tarafında
Türkçe uyarlaması yapılmış olan “derse katılım envanter”i öntest ve son test
olarak uygulanacaktır. Ayrıca aynı gruplar üzerinde Skinner, Kindermann ve
Furrer
SONUÇ
Çalışma sonunda iki ayrı konuda bulgulara
ulaşılması planlanmaktadır. Bunlardan birincisi ortaokul öğrencilerinin derse
bağlanmalarını ölçmek için uygun veri toplama aracının belirlenmesidir. Öğrenci
öz-bildirimine dayalı iki ölçek ve öğretmen bildirimine dayalı üçüncü ölçek
yoluyla toplanan veriler üzerinde yapılacak korelasyonel analizler yoluyla bir
sonuca varılması planlanmaktadır. İkinci olarak dijital öğrenme oyunlarının
öğrencilerin derse bağlanmaları üzerinde anlamlı etkisinin olup olmadığı
yönünde bulgulara ulaşılması hedeflenmektedir. Böylelikle son dönemde çok
popüler olan bu tür uygulamaların ara değerlendirme aracı olarak kullanılırlığı
yönünde bilimsel verilere ulaşılması ve öğretmenlere nasıl kullanabilecekleri
yönünde tavsiyelerde bulunulması beklenmektedir.