Bir Örgütsel Sessizlik Alanı: Millî Eğitim Bakanlığı Zümre Toplantıları


KARABAY A., KILIÇ G. N., KOCABAŞ İ.

Yaşadıkça Eğitim Dergisi, cilt.37, sa.2, ss.611-628, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 37 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.33308/26674874.2023372590
  • Dergi Adı: Yaşadıkça Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.611-628
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışan öğretmenlerin zümre toplantılarında sessiz kalma davranışlarının nedenlerinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları İstanbul ilinde çalışan en az bir yıl ilçe zümre başkanlığı yapmış öğretmenlerden oluşmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmış ve 7. katılımcı ile görüşüldüğünde veri doygunluğa ulaşıldığından veri toplama süreci tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacıların geliştirdiği yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz yapılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda zümre başkanı seçilme şekli, örgütsel sessizlik ve öneriler temaları oluşmuştur. Bu temalardan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin zorunlu olarak zümre başkanı yapıldığı ve bu göreve talebin çok az olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca zümre toplantılarının örgütsel sessizlik alanı olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın bulgularından hareketle uygulayıcılara, öğretmenlerin toplantılarda belirttiklerini dikkate almaları, toplantı kararlarının eğitim-öğretim faaliyetlerine nasıl yansıdığı ile ilgili geri bildirim vermeleri, politika yapıcılara zümre başkanlığının cazip hale getirilmesine yönelik çalışmalar yapmaları önerilmektedir.
This research was conducted in order to investigate the reasons for the silent behavior of teachers at group meetings and working for public schools at The Ministry of National Education. The research was designed in case study design, one of the qualitative research approaches. The participants of the research consisted of teachers working in the province of İstanbul who had been the chairman of the district counselling unit for at least one year. The criterion sampling method was used as the sampling method and the data collection process was completed when the data reached saturation. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as the data collection tool. The data were analysed using content analysis and descriptive analysis. As a result of the analyses, the themes of the way the head of the class was elected, organisational silence and suggestions were formed. According to the findings obtained from these themes, it was concluded that teachers were made as the head of the department compulsorily and the demand for this position was very low. In addition, it was found out that the meetings were an area of organisational silence. Based on the findings of the study, it is suggested that practitioners should take into account what teachers state in the meetings, give feedback on how the decisions of the meeting are reflected in the educational activities, and make efforts to make the chairmanship of the committee attractive for policy makers.