UKMK-15, 15. Ulusal Kimya Mühendisliği Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2023, ss.1-4
Lityum
iyon pillerinde katot malzemesi olarak kullanılan Li-zengin NMC metal oksitler,
yüksek teorik spesifik kapasiteye sahip olduğu için yeni nesil pillerde yaygın
olarak tercih edilmektedir. Ancak, yüksek döngülerde, katot malzemesinin
sergilediği düşük hız kapasitesi, düşük döngü performansı ve yüksek
kapasite kaybından dolayı, lityum pilleri performans kaybı yaşamaktadır. Bu
sorunların giderimi veya azaltılması için, katot malzemesinin kristal örgüsüne metal
katkılama, diğer bir yöntem olarak da malzemenin yüzeyine metal veya karbon
kaplama işlemleri uygulanmaktadır. Bu çalışmada, Pechini yöntemi kullanılarak, katkısız
Li1.2Mn0.52Ni0.2Co0.08O2
ve 0.015 mol Sn-katkılı Li1.2Mn0.505Sn0.015Ni0.2Co0.08O2 katot
malzemesinin sentezi gerçekleştirilmiştir. Pechini yöntemi ile elde edilen
kompozit yapı, farklı kalsinasyon sıcaklıklarında (750-900°C), 10 saat kalsine
edilmiştir. Sentezlenen katot malzemelerinden düğme piller hazırlanarak, pilin
elektrokimyasal özellikleri belirlenecektir. Katot malzemelerinin
karakterizasyonu, X-Işını Kırınımı (XRD), Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM) ve
İndüktif Eşleşmiş Plazma Atomik
Emisyon Spektroskopisi (ICP-OES) ile gerçekleştirilmiştir. Pillerin, C/20’de
başlangıç deşarj kapasitesi, farklı C/20-3C’deki hız performansı, C/3’de 120
döngü sonunda kapasite tutma yüzdesi, empedans (EIS) ve döngüsel voltammetri
(CV) gibi elektrokimyasal performans testleri gerçekleştirilecektir.