Üniversite öğrencilerinde yalnızlık, kişisel sosyal sorunlar ve üniversiteye uyumun bazı değişkenler açısından incelenmesi


Beddur B., Dağdelen İ., Düzgün Ş. N., Kaya Y.

X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.350-351

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Prizren
  • Basıldığı Ülke: Kosova
  • Sayfa Sayıları: ss.350-351
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada yalnızlık, kişisel-sosyal sorunlar ve üniversiteye uyum arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın deseni genel tarama modellerinden ilişkisel modeldir. Uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri bir arada kullanılarak araştırmanın örneklemine ulaşılmıştır. Araştırmaya dahil edilme ölçütü katılımcıların hazırlık sınıfı, 1. sınıf veya 2. sınıfta öğrenim görüyor olmaları ile 18 yaşından büyük olmalarıdır. Araştırmanın örneklemi 328 üniversite öğrencisinden (272 kadın ve 56 erkek) oluşmaktadır. Katılımcıların 37’si hazırlık sınıfında, 142’si 1. sınıfta ve 149’u 2. sınıfta öğrenim görmektedir. Katılımcıların yaşları 18 ile 27 arasındadır ( = 20.16 yaş, SS = 1.33). Veri toplama araçları olarak Üniversiteye Uyum Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Üniversite Öğrencilerinin Kişisel-Sosyal Sorunlarını Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde değişkenlere ilişkin betimsel istatistikler, pearson momentler çarpımı analizi ve bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversiteye uyum ile yalnızlık (r = -.603, p < .01) ve kişisel sosyal sorunlar (r = -.634, p < .01) arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca yalnızlık ile kişisel-sosyal sorunlar arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = .488, p < .01). Araştırmanın fark testi sonuçlarına göre yalnızlığın (t(328) = 2.06, p < .05), kişisel-sosyal sorunların (t(328) = 2.16, p < .05) ve üniversiteye uyumun (t(328) = 2.50, p < .05) cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç olarak, değişkenler arasında bir ilişki olduğu bulunmuştur. Araştırmanın bulguları ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.