Türkçe Öğrenen A1 Düzeyi Öğrencilerinin Yazma Sınavlarındaki Kelime Kullanımı


TAŞKIN Y., HARMANKAYA M. Ö.

A. HALUK DURSUN ANISINA ULUSLARARASI TÜRK KÜLTÜRÜ SEMPOZYUMU DİL – TARİH – COĞRAFYA, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, cilt.1, ss.147, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.147
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kelime seçimi ve kullanımı, anlama ve anlatma becerilerinin kullanımında son derece önemlidir. Kelime bilgisi anlama becerisinde önemli bir yer tuttuğu gibi zihinde var olan anlamın çeşitli biçimlerde aktarılmasında da en önemli unsurlardan biridir. Tema ve etkinlikler yoluyla öğrenilen kelimeler, konuşma ve yazma becerisinin işe koşulması ile kullanıma dökülür. Dil öğrenme sürecinde gerçekleşen yazma etkinliklerinde öğrenciler, sahip oldukları kelimelerin tamamını kullanmaktan ziyade öğrendiği kelimelerden konuya uygun olanlarını seçer. Bu bakımdan kelime seçiminin bilinçli bir tercih olduğu ifade edilebilir. Bu çalışmada, Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin A1 kuru sonunda yapılan yazma sınavındaki kelime tercihlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın inceleme nesnelerini, Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti A1 kitabı ve A1 kuru sonunda öğrencilere uygulanan yazma sınavı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri doküman incelemesi yoluyla toplanarak elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir.