40. Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği Kongresi, İstanbul, Türkiye, 4 - 07 Temmuz 2021, ss.115-116
Toplum içerisinde
gerek siyasi, gerek toplumsal, gerekse ticari bir etki yaymak isteyen kişi,
kurum veya kuruluşların hem ucuz olması hem de hızlıca sonuç alınabilmesi
bakımından son dönemlerde kullandığı araçların başında sosyal ağlar
gelmektedir. Bu kapsamda son yıllarda yapılan çalışmalarda sosyal ağlarda etki
maksimizasyonu çalışmaları ön plana çıkmakta ve bu alanda yapılan çalışma sayısı
artmaktadır. Yapılan çalışmalardan biri de belirli bir hedef sürede ağ içerisinde
en fazla sayıda istenilen kişinin etkilenmesini sağlamak üzere yayılımı başlatacak
çekirdek grubun seçilmesi problemini kapsamaktadır. Bu problem, literatürde yer
alan birkaç çalışmada tamsayı programlama problemi olarak ele alınmıştır. Bu çalışmaların
bir kısımında da ağ içerisinde benzer bir etkiyi yaymaya çalışan rekabetçi başka
bir grup daha ele alınmıştır. Ancak bildiğimiz kadarıyla rekabetçi grubun var
olduğu sosyal ağlarda etki maksimizasyonunu, bir tamsayı programlama modeliyle
ifade eden çalışmaların hiçbirinde insanların kendisine ulaşan propaganda
seviyelerine göre zaman içerisinde fikir değiştirebildiği bir yaklaşım
kullanılmamıştır. Bu sebeple bu tür çalışmaların gerçekçiliği tartışmalı hale
gelmektedir. Yapmış olduğumuz bu çalışmayla literatürdeki bu boşluğu giderecek
şekilde rekabetçi grubun var oldu ve karar değiştirebilen insanların
oluşturduğu bir sosyal ağda etki maksimizasyonu problemini matematiksel tamsayı
programlama modeli ile ele alıyoruz. Ayrıca büyük boyutlu örneklerin çözümü için
kısa sürede kaliteli çözümler sağlayan iki sezgisel çözüm yöntemi sunuyor ve sezgisellerin
verimliliklerini çeşitli sayısal sonuçlar üzerinden gösteriyoruz.