8th INTERNATIONAL NEW YORK CONFERENCE ON EVOLVING TRENDS IN INTERDISCIPLINARY RESEARCH & PRACTICES, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 1 - 03 Mayıs 2023, ss.418-424
İsviçre tipografisi, II. Dünya Savaşı’ndan kısa bir süre sonra Almanya’daki Bauhaus’un
öğretileri üzerine kuruldu ve tipografiye rasyonel bir yaklaşım getirdi. Armin Hofmann ve
Emil Ruder gibi sanat eğitmenleri, o zamanlar Basel Tasarım Okulu’nda öğretmen olan
İsviçre tipografisinin başlıca savunucularıydı. II.Dünya savaşının eşiğinde, Avrupa’da
Almanya, Avusturya ve Rusya’da çalkantılar, Hitlerin Fransa ve Rusya’ya saldırısıyla artan
kaos, sanatçı, düşünür ve bilim insanlarında korku yarattı. Özellikle de Nazilerin,
Modernizm’e karşı oluşları ve onu “dejenere” sanat olarak adlandırmaları bir tehdit olarak
algılandı. Bauhaus okulu, modernist tasarım anlayışının öncüsüydü ve tasarımcılar estetiği
pratik işlevsellikle birleştiren minimalist tasarım anlayışını savunuyorlardı. Nazi ideolojisi ise
bu tarz minimalist tasarımdan hoşlanmıyordu ve değişiklik talep ediyordu. Bu durum da
sanatçıları baskı altına alıyordu.
1933 yılından itibaren Nazi Partisi’nin iktidarda olmasıyla birlikte, çoğu modernist sanatçı ve
tasarımcı, sanatlarının “dejenere” olduğu bahanesiyle hedef haline getirildi. Bu nedenle pek
çok sanatçı ve tasarımcı okulu terk etmek veya ülkeden kaçmak zorunda kaldı. Sanatçılar
savaşa karşı tarafsızlığını ilan eden İsviçre’ye, İngiltere ve Amerika’ya iltica etme zorunda
kaldılar. Bu mülteciler, bilgi, yetenek, deneyim ve zenginlikleriyle gittikleri ülkenin, kültür ve
sanatına ilham kaynağı olmuşlardır.
Sanat eğitimcileri sanat ve tasarım okullarının eğitiminde önemli roller üstlenmiş ve
1950’lerde İsviçre tipografisi olarak anılacak uluslararası başarılara imza attılar. Bunlar
arasında Ernst Keller, Jan Tschichold, Adrian Frutiger ve Wolfgang Weingart gibi isimler yer
almaktadır. İsviçre tipografik tasarım okulunda oluşturdukları temel prensipleri ve bakış
açılarıyla bu alanın dünya genelinde gelişimine katkı sağlamışlardır. Okulda, modernist
tasarımın temellerini atan ünlü tasarımcılar ve mimarlar yetişmiştir.
Bunlar arasında yirminci yüzyılın ikinci yarısının en sıra dışı tasarımcılarından Wolfgang
Weingart, modern İsviçre tipografisinin “korkunç çocuğu” olarak kabul edilen, uluslararası
üne sahip bir grafik tasarımcı ve tipografi olarak kabul ediliyor. Tipografiye bakış açısı,
deneysel çalışmaları ve geleneksel olmayan öğretim yöntemleri bugün bile dünyanın her
yerindeki genç tipograflar için görsel tasarım ve sanat eğitimi kurslarını şekillendirmeye
devam ediyor.
Swiss typography, II. It was founded on the teachings of the Bauhaus in Germany shortly
after World War II and introduced a rational approach to typography. Art educators such as
Armin Hofmann and Emil Ruder were major proponents of Swiss typography, who were then
teachers at the Basel School of Design. On the brink of World War II, the turmoil in
Germany, Austria and Russia in Europe, and the chaos that increased with Hitler’s attack on
France and Russia created fear among artists, thinkers and scientists. In particular, the Nazis’
opposition to Modernism and calling it “degenerate” art was perceived as a threat. The
Bauhaus school was the pioneer of the modernist design approach, and the designers
advocated the minimalist design approach that combined aesthetics with practical
functionality. Nazi ideology, on the other hand, did not like this kind of minimalist design and
demanded change. This situation put the artists under pressure.
With the Nazi Party in power from 1933, many modernist artists and designers were targeted
on the pretext that their art was “degenerate”. Because of this, many artists and designers had
to leave school or flee the country. Artists had to take refuge in Switzerland, England and
America, which declared their neutrality towards the war. These refugees, with their
knowledge, talent, experience and wealth, have been a source of inspiration for the culture
and art of the country they went to.
Art educators played an important role in the education of art and design schools and
achieved international success in the 1950s, known as Swiss typography. These include
names such as Ernst Keller, Jan Tschichold, Adrian Frutiger and Wolfgang Weingart. They
have contributed to the development of this field around the world with the basic principles
and perspectives they established in the Swiss typographic design school. Famous designers
and architects who laid the foundations of modernist design were trained in the school.
Among them, Wolfgang Weingart, one of the most extraordinary designers of the second half
of the twentieth century, is considered an internationally renowned graphic designer and
typographer, considered the “terrible child” of modern Swiss typography. His perspective on
typography, his experimental work and unconventional teaching methods continue to shape
visual design and art education courses for young typographers around the world even today.