İsviçre Tipografisi’nin Yeni Yüzü Wolfgang Weingart’ın Tipografik Arayüzü


Creative Commons License

Işık M., Işık Y. E.

8th INTERNATIONAL NEW YORK CONFERENCE ON EVOLVING TRENDS IN INTERDISCIPLINARY RESEARCH & PRACTICES, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 1 - 03 Mayıs 2023, ss.418-424

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: New York
  • Basıldığı Ülke: Amerika Birleşik Devletleri
  • Sayfa Sayıları: ss.418-424
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İsviçre tipografisi, II. Dünya Savaşı’ndan kısa bir süre sonra Almanya’daki Bauhaus’un öğretileri üzerine kuruldu ve tipografiye rasyonel bir yaklaşım getirdi. Armin Hofmann ve Emil Ruder gibi sanat eğitmenleri, o zamanlar Basel Tasarım Okulu’nda öğretmen olan İsviçre tipografisinin başlıca savunucularıydı. II.Dünya savaşının eşiğinde, Avrupa’da Almanya, Avusturya ve Rusya’da çalkantılar, Hitlerin Fransa ve Rusya’ya saldırısıyla artan kaos, sanatçı, düşünür ve bilim insanlarında korku yarattı. Özellikle de Nazilerin, Modernizm’e karşı oluşları ve onu “dejenere” sanat olarak adlandırmaları bir tehdit olarak algılandı. Bauhaus okulu, modernist tasarım anlayışının öncüsüydü ve tasarımcılar estetiği pratik işlevsellikle birleştiren minimalist tasarım anlayışını savunuyorlardı. Nazi ideolojisi ise bu tarz minimalist tasarımdan hoşlanmıyordu ve değişiklik talep ediyordu. Bu durum da sanatçıları baskı altına alıyordu. 1933 yılından itibaren Nazi Partisi’nin iktidarda olmasıyla birlikte, çoğu modernist sanatçı ve tasarımcı, sanatlarının “dejenere” olduğu bahanesiyle hedef haline getirildi. Bu nedenle pek çok sanatçı ve tasarımcı okulu terk etmek veya ülkeden kaçmak zorunda kaldı. Sanatçılar savaşa karşı tarafsızlığını ilan eden İsviçre’ye, İngiltere ve Amerika’ya iltica etme zorunda kaldılar. Bu mülteciler, bilgi, yetenek, deneyim ve zenginlikleriyle gittikleri ülkenin, kültür ve sanatına ilham kaynağı olmuşlardır. Sanat eğitimcileri sanat ve tasarım okullarının eğitiminde önemli roller üstlenmiş ve 1950’lerde İsviçre tipografisi olarak anılacak uluslararası başarılara imza attılar. Bunlar arasında Ernst Keller, Jan Tschichold, Adrian Frutiger ve Wolfgang Weingart gibi isimler yer almaktadır. İsviçre tipografik tasarım okulunda oluşturdukları temel prensipleri ve bakış açılarıyla bu alanın dünya genelinde gelişimine katkı sağlamışlardır. Okulda, modernist tasarımın temellerini atan ünlü tasarımcılar ve mimarlar yetişmiştir. Bunlar arasında yirminci yüzyılın ikinci yarısının en sıra dışı tasarımcılarından Wolfgang Weingart, modern İsviçre tipografisinin “korkunç çocuğu” olarak kabul edilen, uluslararası üne sahip bir grafik tasarımcı ve tipografi olarak kabul ediliyor. Tipografiye bakış açısı, deneysel çalışmaları ve geleneksel olmayan öğretim yöntemleri bugün bile dünyanın her yerindeki genç tipograflar için görsel tasarım ve sanat eğitimi kurslarını şekillendirmeye devam ediyor. 

Swiss typography, II. It was founded on the teachings of the Bauhaus in Germany shortly after World War II and introduced a rational approach to typography. Art educators such as Armin Hofmann and Emil Ruder were major proponents of Swiss typography, who were then teachers at the Basel School of Design. On the brink of World War II, the turmoil in Germany, Austria and Russia in Europe, and the chaos that increased with Hitler’s attack on France and Russia created fear among artists, thinkers and scientists. In particular, the Nazis’ opposition to Modernism and calling it “degenerate” art was perceived as a threat. The Bauhaus school was the pioneer of the modernist design approach, and the designers advocated the minimalist design approach that combined aesthetics with practical functionality. Nazi ideology, on the other hand, did not like this kind of minimalist design and demanded change. This situation put the artists under pressure. With the Nazi Party in power from 1933, many modernist artists and designers were targeted on the pretext that their art was “degenerate”. Because of this, many artists and designers had to leave school or flee the country. Artists had to take refuge in Switzerland, England and America, which declared their neutrality towards the war. These refugees, with their knowledge, talent, experience and wealth, have been a source of inspiration for the culture and art of the country they went to. Art educators played an important role in the education of art and design schools and achieved international success in the 1950s, known as Swiss typography. These include names such as Ernst Keller, Jan Tschichold, Adrian Frutiger and Wolfgang Weingart. They have contributed to the development of this field around the world with the basic principles and perspectives they established in the Swiss typographic design school. Famous designers and architects who laid the foundations of modernist design were trained in the school. Among them, Wolfgang Weingart, one of the most extraordinary designers of the second half of the twentieth century, is considered an internationally renowned graphic designer and typographer, considered the “terrible child” of modern Swiss typography. His perspective on typography, his experimental work and unconventional teaching methods continue to shape visual design and art education courses for young typographers around the world even today.