2nd International Conference on Engineering and Applied Natural Sciences (ICEANS 2022), Konya, Türkiye, 15 - 18 Ekim 2022, ss.269
Son yıllarda, artan deniz ticaretiyle birlikte deniz yapılarına verilen önem artmıştır. Bu yapıların
deprem gibi doğal afetler sonucunda zarar görmesi, hem ticari faaliyetlerin sekteye uğraması hem de onarım
maliyetlerinden dolayı maddi kayıplara sebep olmaktadır. Geçtiğimiz yıllarda Türkiye gibi sismik açıdan
aktif ülkelerde bu yapılar şiddetli depremlere maruz kalmış ve birçok kez hasar görmüşlerdir. Bu çalışmada,
AYGM tarafından yayınlanan Kıyı Yapıları Planlama ve Tasarım Teknik Yönetmeliği’ne (2016) göre
tasarlanan tipik bir betonarme düşey kazıklı iskele yapısının Türkiye Kıyı ve Liman Yapıları Deprem
Yönetmeliği’ne (2021) göre deprem performansı incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, eski tasarım kodu
dikkate alınarak tasarlanan mevcut bir betonarme düşey kazıklı iskele yapısının deniz yapıları için güncel
deprem tasarım yönetmeliği tarafından önerilen deprem performansı gereksinimlerini karşılayıp
karşılayamadığını tahmin etmektir. SAP2000 analiz programı kullanılarak kazık-yapı-zemin etkileşimi de
dikkate alınarak doğrusal olmayan bir analitik model hazırlanmıştır. Analitik modelde iskele yapısının
betonarme kazık elemanları, tabliye kirişleri ve başlık kirişleri çubuk elemanlar; tabliye döşemesi plak
eleman kullanılarak modellenmiştir. Betonarme kazık elemanlarının zemin ile olan etkileşimi doğrusal
olmayan zemin yayları kullanılarak modellenmiştir. Analiz kapsamında 2021 deprem yönetmeliğinin
öngördüğü şekilde yapının kazıklardan oluşan alt sistemi için kinematik etkileşim; döşeme tabliyesinin
bulunduğu üst yapı için eylemsizlik etkileşimi hesabı yapılmıştır. Kinematik etkileşim ve eylemsizlik
etkileşiminin sonuçları deprem yönetmeliğinin uygun gördüğü şekilde süperpoze edilmiştir. Yapının
bulunduğu Zemin yapısı doğrusal olmayan yaylar ile modellenmiş ve taban kayasında etkiyen deprem yer
yer hareketi için serbest Zemin davranış analizi yapılmıştır. 11 farklı yer hareketi kayıt çifti kullanılarak
zaman tanım alanı analizi yapılmış ve plastik dönem değerleri, Kıyı ve Liman Yapıları için Deprem
Yönetmeliğinde plastik dönme limitleri ile karşılaştırılmıştır.