Rönesans’ta Sürrealizm: Bosch ve Bruegel Sanatı Üzerine Sosyolojik Bir Bakış


Gülpınar Ş.

İmgelem (Online), cilt.7, sa. 14, ss.299-336, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 14
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.53791/imgelem.1481763
  • Dergi Adı: İmgelem (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.299-336
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hieronymus Bosch ve Pieter Bruegel, Rönesans döneminin en etkileyici sanatçıları olarak, evrenin ve insanlığın yaratılışını kendi benzersiz yaklaşımlarıyla işlemişlerdir. Bosch, 15. yüzyıl Hollanda Rönesansı'nda ürkütücü ve fantastik unsurlarla dolu eserler yaratırken, Bruegel ise Bosch'un bu fantastik temalarını toplum odaklı ve daha gerçekçi bir perspektifle yorumlamıştır. Bosch'un eserleri, ahlak, dindarlık ve toplumsal sapmalar üzerinden radikal bir eleştiri sunarken; Bruegel, bu eleştirileri toplumsal yozlaşma ve ahlaki düşüşle ilişkilendirerek dönemin toplumsal gerçeklerine ışık tutar. Her iki sanatçı da, dönemin katı ahlaki yargılarına meydan okur ve insan, hayvan ve bitki formlarının karmaşık doğasını gerçeküstü imgelerle tasvir eder. Bu çalışma, Hieronymus Bosch ve Pieter Bruegel'in Rönesans dönemi sanatını karşılaştırmalı olarak analiz eder. 'Dünyevi Zevkler Bahçesi' başta olmak üzere, önemli eserler üzerinden yapılan bu inceleme, sanatçıların estetik ve sosyolojik açılardan derinlemesine bir perspektif sunduğunu ortaya koyar. Bu analiz, Bosch ve Bruegel'in dönemlerini aşan sanatsal miraslarını ve toplumsal yapılar üzerine yaptıkları kapsamlı yorumları açığa çıkarır.