3rd INTERNATIONAL 5 OCAK CONGRESS ON APPLIED SCIENCES , Adana, Türkiye, 4 - 05 Ocak 2022, cilt.1, sa.1, ss.98-100
Türkiye coğrafi konumu gereği birçok ulaşım ağının merkezinde yer alan stratejik konumlu bir
ülkedir. Geçmişte çok önemli bir yeri olan ipek yolu ticari öneme sahip bir güzergâhtır ve
İstanbul bu güzergâh için son derece önemlidir Günümüzde halen özellikle Asya ile Avrupa
arasındaki kara ticareti boğazlardan geçen bir güzergâh üzerindedir. Bundan dolayı lojistik
sektöründe büyük pay sahibi olan ulaşım planlamalarında özellikle İstanbul geçişleri büyük
önem arz etmektedir. Bir yakadan diğerine geçmek için birçok imkân bulunan İstanbul’da, bu
güzergâhların birçoğu doğrudan şehir içi trafiğine bağlanmaktadır. İstanbul’da şu an aktif
kullanımda olan Boğaziçi Köprüsü 1974’te, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1988’de kullanıma
açılmıştır. İstanbul’da artan araç sayısına bağlı olarak köprü geçişlerinde yoğunluklar oluşmaya
başlamış ve otoriteler çeşitli önlemler almak mecburiyetinde kalmıştır. Öncelikle Boğaziçi
köprüsünü kullanımı yasaklanan büyük tonajlı araçlar, sonrasında FSM köprüsünü dahi belirli
saat aralıklarında kullanabilme imkânına sahip hale getirilmişlerdir. Ancak köprü geçişleri her
ne kadar rahatlamış gözükse de, izin verilen saatlerde yine yoğunluklar yaşanmakta, ya da geçiş
saatini yol üzerinde parklanmalar yaparak bekleyen büyük tonajlı araçlar sebebiyle köprüde
olmasa dahi bağlantı yollarında yoğun tıkanıklıklar gözlemlenmiştir. Bütün bu sebeplerin
yanında sürekli artan insan nüfusu buna bağlı araç sayısı artışı ve iki yaka arasındaki geçiş
ihtiyacının artması 3. Köprüyü zorunlu bir ihtiyaç haline getirmiştir. Her ne kadar deniz altına
yapılan Marmaray ve Avrasya tünelleri mevcut ise de, şehir içi trafiğine dâhil olmadan Boğaz
geçişine izin veren transit bir güzergâh mutlak bir ihtiyaç olarak görülmüş ve neticesinde 3.
Köprü İstanbul’un hizmetine sunulmuştur. Bu çalışmada İstanbul’a yapılan ve 2016 yılında
kullanıma açılan 3. Köprü ( Yavuz Sultan Selim Köprüsü)’nün lojistik sektörüne getirdiği
avantajlar ve dezavantajlar incelenmiştir.