YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ’NÜN LOJİSTİK SEKTÖRÜNE ETKİSİ


Creative Commons License

Şahin O., Hacıoğlu G.

3rd INTERNATIONAL 5 OCAK CONGRESS ON APPLIED SCIENCES , Adana, Türkiye, 4 - 05 Ocak 2022, cilt.1, sa.1, ss.98-100

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.98-100
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye coğrafi konumu gereği birçok ulaşım ağının merkezinde yer alan stratejik konumlu bir ülkedir. Geçmişte çok önemli bir yeri olan ipek yolu ticari öneme sahip bir güzergâhtır ve İstanbul bu güzergâh için son derece önemlidir Günümüzde halen özellikle Asya ile Avrupa arasındaki kara ticareti boğazlardan geçen bir güzergâh üzerindedir. Bundan dolayı lojistik sektöründe büyük pay sahibi olan ulaşım planlamalarında özellikle İstanbul geçişleri büyük önem arz etmektedir. Bir yakadan diğerine geçmek için birçok imkân bulunan İstanbul’da, bu güzergâhların birçoğu doğrudan şehir içi trafiğine bağlanmaktadır. İstanbul’da şu an aktif kullanımda olan Boğaziçi Köprüsü 1974’te, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1988’de kullanıma açılmıştır. İstanbul’da artan araç sayısına bağlı olarak köprü geçişlerinde yoğunluklar oluşmaya başlamış ve otoriteler çeşitli önlemler almak mecburiyetinde kalmıştır. Öncelikle Boğaziçi köprüsünü kullanımı yasaklanan büyük tonajlı araçlar, sonrasında FSM köprüsünü dahi belirli saat aralıklarında kullanabilme imkânına sahip hale getirilmişlerdir. Ancak köprü geçişleri her ne kadar rahatlamış gözükse de, izin verilen saatlerde yine yoğunluklar yaşanmakta, ya da geçiş saatini yol üzerinde parklanmalar yaparak bekleyen büyük tonajlı araçlar sebebiyle köprüde olmasa dahi bağlantı yollarında yoğun tıkanıklıklar gözlemlenmiştir. Bütün bu sebeplerin yanında sürekli artan insan nüfusu buna bağlı araç sayısı artışı ve iki yaka arasındaki geçiş ihtiyacının artması 3. Köprüyü zorunlu bir ihtiyaç haline getirmiştir. Her ne kadar deniz altına yapılan Marmaray ve Avrasya tünelleri mevcut ise de, şehir içi trafiğine dâhil olmadan Boğaz geçişine izin veren transit bir güzergâh mutlak bir ihtiyaç olarak görülmüş ve neticesinde 3. Köprü İstanbul’un hizmetine sunulmuştur. Bu çalışmada İstanbul’a yapılan ve 2016 yılında kullanıma açılan 3. Köprü ( Yavuz Sultan Selim Köprüsü)’nün lojistik sektörüne getirdiği avantajlar ve dezavantajlar incelenmiştir.