International Symposium of Scientific Research and Innovative Studies, Balıkesir, Türkiye, 22 - 25 Şubat 2021, ss.212-214
Tedarik zinciri ağında ürünlerin son müşteriye satışında
yer alan perakende şirketleri, artan rekabet koşulları ve globalleşen ekonomide
ayakta kalabilmek için farklı satış kanallarına yönelmektedir. Sadece fiziksel
mağaza veya bayilerde satış yapmak yerine internet üzerindeki platformlara da
yatırımlar yapmaktadır. Şirketler yurt içinde kendi eticaret sitelerinin yanı
sıra Trendyol, Hepsiburada, n11 gibi kanalları aktif olarak tercih etmektedir.
Ek olarak yurt dışında da internet üzerinden satış yapmaya öncelik
vermektedir.
Perakende şirketleri internet kanalları üzerinden yapılan
satışlarda, satışı artırmaya yönelik kampanyalar uygulamaktadır. Anneler günü,
yılbaşı, 23 Nisan gibi özel günler ve 11.11 ve Black Friday (Muhteşem Cuma)
gibi global kampanyalarda yoğun müşteri talepleri oluşmaktadır. Bu yoğun satış
dönemlerinde, sistemsel ve operasyonel problemlerle karşılaşma riskleri
oluşmaktadır. İnternet sitelerinde yavaşlık veya kitlenmeler, kargoda dar boğaz
yaşanması, depo sevkiyat kaynağının yeterli olmaması, stok hataları nedeni ile
müşteri siparişlerinin iptal edilmesi şirketlerin karşılaştığı örnek
problemlerdir.
Uluslararası bir perakende şirketinde uygulanan bu
çalışmada, kampanya dönemlerinde e-ticaret müşteri siparişlerinin, depolardaki
stok hatası nedeni ile karşılanamama problemi ele alınmıştır. Şirketin
e-ticaret deposunda stokta bulunan ürünler internette satışa açılmaktadır.
Depodaki fiziksel ürün adetinin internete satışa açılan stok adeti ile
uyuşmaması, aynı stok üzerinde birden fazla kişinin ürüne sipariş oluşturması,
depo sevkiyat süreçlerinde hatalı çıkış yapılması gibi süreçler nedeniyle
aslında stokta olmayan ürünlere müşteri siparişleri oluşabilmektedir. E-ticaret
operasyon ve planlama birimleri bu siparişlerin karşılanabilmesi için manuel
çalışmalar yapmaktadır. Alınan aksiyonların manuel yürütülmesi hem çok uzun
zaman almakta hem de istenilen ölçüde siparişlerin karşılanamamasına, satış ve
ciro kaybına neden olmaktadır. Bu çalışmada depoda olmayan e-ticaret müşteri
siparişlerinin karşılanabilmesi için optimizasyon tabanlı bir karar destek
sistemi (KDS) kurulmuştur. Optimizasyon işlemi güncel verilerle çalıştırılan
bir Karma Tamsayılı Programlama (KTP) modeli ile gerçekleştirilmektedir. KTP
modelleri özellikle endüstri mühendisliği ve yöneylem araştırmasında kullanılan
bir modelleme tekniğidir. Kurulan KDS e-ticaret deposuna diğer lokasyonlarından
aktarılan ürünlerin minimum maliyetle aktarılmasını sağlamaktadır. Böylelikle
manuel yürütülen süreç dijitalleştirilmiş, optimizasyon modeli ile hem çalışma
süresi minimuma indirilmiştir hem de müşteri siparişlerinin karşılanma oranları
artırılarak şirketin satış kaybı azaltılmıştır.
In the supply chain network, retail companies which
involved in the end customer sales focus on different sales channels in order
to survive in fierce competition conditions and globalizing economy. Companies
make investments in online platform instead of physical stores or wholesale
markets. They prefer online markets such as Trendyol, Hepsiburada, n11 as well
as their own e-commerce sites in Turkey. In addition, they give priority to
sell on the internet abroad.
Retail companies have launched a campaign online channels
to increase sales. Customer demands occur intensively on special days and
global campaign such as Mother’s Day, April 23rd, 11.11 and Black
Friday. During these periods, there are some risks about systemic and
operational problems which are locking of websites, having a bottleneck at
cargo operations, insufficient resources of warehouse shipment, cancellation of
customer orders due to stock errors.
In this study, we study the problem that deals with the
unmet e-commerce customer demands at an international retail company because of
stock error in warehouse. The products that are in stock at e-commerce
warehouse are offered for sale on the internet. Customer orders can occur for
products that are not physically in stock because of several issues like (i)
un-matching quantities of physical products in the e-commerce warehouse and
available stocks for sale on the internet, (ii) the orders which are given for
the same products more than one person, incorrect shipping at the warehouse.
E-commerce operations and planners work on these unmet orders manually. Alınan
aksiyonların manuel yürütülmesi hem çok uzun zaman almakta hem de istenilen
ölçüde siparişlerin karşılanamamasına, satış ve ciro kaybına neden olmaktadır.
Manual operations takes a long time, causes unsatisfied orders and loss of
sales and revenue. To fulfill the unmet e-commerce customer orders, a decision
support system based on an optimization model was implemented. This
optimization process was performed using real data from a retail company
through a Mixed Integer Programming Model which is a technique used in
operations research. The developed decision support system provides transfer of
products from other locations to e-commerce warehouse at a minimum cost. As a
result, the manual operations were digitized, the solution time was minimized
and the loss of sales of the company were reduced with an increasing rate of
fulfilling e-commerce customer orders.