16. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS 2023), Eskişehir, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2023, ss.590-596
Bu çalışmada, Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri
incelenmiştir. Çalışmada dijital okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre farklılık
gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi
İngiliz Dili Eğitimi, Matematik Eğitimi, Sınıf Eğitimi ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dallarında lisans eğitimi
görmekte olan ikinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmaya toplamda 253 öğretmen adayı katılmıştır.
Araştırma betimsel analiz yöntemiyle nicel olarak yürütülmüştür. Öncelikle araştırmacılar tarafından oluşturulan
Kişisel Bilgi Formu ile katılımcıların demografik bilgileri elde edilmiştir. Sonrasında diğer verilerin elde
edilmesi amacıyla orjinali Ng (2012) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlama çalışması Üstündağ, Güneş
ve Bahçivan (2017) tarafından yapılan Dijital Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek 10 maddeden oluşan
tek faktörlü 5’li Likert tipinde bir ölçektir. Türkçe’ye uyarlama çalışmasında geçerlilik güvenilirlik değeri
Cronbach Alpha 0,86 olarak bulunmuştur (Üstündağ, Güneş ve Bahçivan, 2017). Bu çalışma kapsamında ölçeğin
güvenilirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,89 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen
adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu ve dijital okuryazarlık düzeyleri ile devam ettikleri
bölüm arasında anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. İngiliz Dili Eğitimi ve Türkçe Eğitimi Anabilim
Dalı öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin Matematik Eğitimi ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı
öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerine göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet
değişkenine göre yapılan analizde, her ne kadar kız öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri erkek öğrencilerin
dijital okuryazarlık düzeylerinden yüksek çıkmış olsa da, aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunamamıştır. Tüm veriler ışığında öğretmen adaylarının dijital okuryazarlıkları incelendiğinde 5 üzerinden
3.58 ortalama ile öğretmen adaylarının yüksek bir düzeyde okuryazar oldukları ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Dijital okuryazarlık, öğretmen adayı, eğitim fakültesi bölümleri.