7th International Conference of Strategic Research on Social Science and Education(ICoSReSSE), Antalya, Türkiye, 13 - 15 Ekim 2017, ss.361-378
Bu araştırma, Japonya ve Finlandiya’da öğretmen
yetiştirme, öğretmen yetiştiren eğitim kurumlarına öğretmen adayı seçme, atama
ve hizmet içi eğitim sistemlerinin incelenmesi ve Türkiye’ye yönelik öneriler
geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Karşılaştırmalı eğitim araştırması olan bu
betimsel çalışma kapsamında seçilen ülkelerin öğretmen yetiştirme sistemleri
ile ilgili ülke ve dünya alanyazınında internet ve üniversite kütüphanelerinden
ulaşılan makale, tez, bildiri ve raporlar belge tarama modeli ile yatay
yaklaşım kullanılarak ayrı ayrı paralel bir şekilde incelenmiş, güncel verilere
ulaşılmaya çalışılmıştır. Öğretmenlerin hizmet öncesi süreçte nasıl
yetiştirildiği, mesleğe nasıl seçilip atandıkları ve hizmet içi eğitim
süreçleri benzer başlıklar altında paralel olarak incelenerek üç ülkedeki
öğretmen yetiştirme, seçme, atama ve hizmet içi eğitim sistemi karşılaştırılmış
ve tespit edilen benzerlik ve farklılıklar irdelenmiştir. Çalışma sonunda
Japonya ve Finlandiya’daki öğretmen yetiştirme sistemine öğrencilerin
Türkiye’de olduğu gibi tek bir sınav ile seçilmediği, ilk aşama olan sınavdan
sonra mülakat ve uygulamalı sınavların da yapıldığı; hizmet öncesi verilen
eğitimde uygulamaya çok önem verilerek atama sürecinde yerel uygulamalara da
gidildiği ve atama koşullarının daha fazla nitelik gerektirdiği saptanmış,
hizmet içi eğitimin daha çok özendirildiği belirlenmiştir.
This study analyzes the procedures of training,
selection, appointment and in-service education systems of teachers in Japan
and Finland, and develops proposals devoted to the current system in Turkey. It
is aimed to reach up-to-date data via papers, dissertations, assertions and
reports published inland or around the world. General survey model, and
horizantal approach is preferred to analyze the data correspondingly. These two
sample countries’ systems are compared with the system in-use in Turkey for
teacher training, selecting, appointing, in-service education. At the end of
the study, it is observed that instead of applying only the single exam system
for selecting candidates as in Turkey, Japan and Finland have the interviewing
and application exam stages which follow the exam stage accepted as the first
stage of selecting a teacher. Moreover,
these countries give great importance to the application phase realized in
pre-service stage and in contrast to Turkey in appointment period the
candidates are asked regional requirements which show that the terms of
appointment necessitates more qualifications. Furthermore, it is inferred that
in-service education is supported well.