ANA DİLİ EĞİTİMİ DERGİSİ, vol.1, no.1, pp.24-31, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
Türkçe öğretiminin temel amaçlarından biri de bireyin söz
varlığını geliştirmektir. Söz varlığının önemli unsurlarından olan deyimlerin,
sözlükler aracılığı ile öğrenciye aktarımı, açıklanması ve kavratılması büyük
önem göstermektedir. Bu doğrultuda, çalışmanın amacı, deyim sözlüklerinin,
öğrenciye deyim öğretimi açısından yeterliliğini tartışmak, sözlüklerin içerik/kapsam
ve biçim açısından özelliklerini değerlendirmek ve sözlükler arasındaki
farklılıkları ortaya koyabilmektir. Araştırmada, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders
kitaplarından ve aynı hedef kitlenin okuma materyallerinden seçilen 100 (yüz)
deyim, beş ayrı yayınevince yayımlanmış deyim sözlüklerinde taranmış, bulgular
nicel ve nitel olarak değerlendirilmiştir. Ayrıca, sözlükler öğrenci
başvurusunu karşılayabilme, deyimleri açıklama tarzları, biçimsel özellikler
açısından incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, ilköğretim öğrencilerine
yönelik hazırlanan deyim sözlükleri arasında kayda değer farklılıklar olduğu ve
sözlüklerin hazırlanmasında ortak bir yöntem bulunmadığı tespit edilmiştir.