Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Yeni Araştırmalar , Prof. Dr. Bülent OKUR,Dr. Gül Banu DAYANÇ KIYAT,Dr. Ebru ATEŞOK, Editör, BERİKAN YAYINEVİ, Ankara, ss.245-255, 2019
Alışveriş merkezlerinin gelişmesi ve tüketicilerin günlük yaşamında daha çok yer
alması tüketici davranışları üzerinde önemli derecede etkili olmuştur. Bu değişimin tüketici
davranışı profilleri üzerindeki etkilerinin ekonomik, sosyal, psikolojik ve kültürel birçok
faktörle ilişkili olarak mevsim türünden de önemli derecede etkilendiği görülmektedir. Bu
çalışmanın ana amacını, bireylerin mevsime göre alışveriş merkezlerini tercih etme profillerinin belirlenmesi ve bu profillere etki eden faktör veya alt faktörlerin profil analizi yardımıyla belirlenmesi olarak söyleyebiliriz. Araştırma İstanbul sınırları içerisinde bulunan
alışveriş merkezleri esas alınmıştır. Çalışmada kullanılan ana yöntem olan Profil Analizi
MANOVA(Multivariate analysis of variance)’ nın tekrarlı ölçümler uzantısına eşdeğer olan
bir çok-değişkenli veri analizi türüdür. Bağımlı değişkenlerin aynı ölçek ile ölçülmüş olması
varsayımı profil analizinin temel analiz aracı olan ve “profil” adı verilen grafiklerin çizilebilmesine olanak sağlar. Bu yöntem ile profilleri karşılaştırılmak istenen ölçeklerin alt testlerindeki farklılığı ortaya çıkaran nedenlerin araştırılması önem arz etmektedir. Profil analizi sonuçlarından hareketle, bireylerde mevsime göre alışveriş merkezlerini tercih edenlerin, avm’leri tercih etme etkileri alt testlerindeki profillerinin birbirine paralel olduğu görülmüştür. Bununla beraber mevsimsel alışveriş tercihini etkileyen en önemli etkenlerin
uygun otopark hizmeti, sosyal aktiviteler, rahat alışveriş imkânı ve marka mağazaların
bulunması olarak belirlenmiştir.