ISAAC ALBENİZ’İN ASTURİAS BAŞLIKLI SOLO PİYANO ESERİNİN GİTAR TRANSKRİPSİYONLARINDA DÖNEMSEL VE STİLİSTLİK FARKLILIKLAR¹


Creative Commons License

Altınörs K., Ergüden C. B.

IDIL SANAT VE DIL DERGISI, sa.92, ss.511-531, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.7816/idil-11-94-05
  • Dergi Adı: IDIL SANAT VE DIL DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database
  • Sayfa Sayıları: ss.511-531
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Isaac Albeniz’in klasik gitar repertuvarında önemli yeri olan solo piyano eserlerinden Asturias’ın, Romantik ve Modern gitaristlerin farklı bakış açılarıyla yaptığı transkripsiyonlar karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Leyenda ve Prelude olarak da bilinen bu eser transkripsiyon olmakla birlikte klasik gitar repertuarında transkripsiyonu en çok yapılan ve çalınan eserlerden biridir. Her ne kadar en çok çalınan ve bilinen Asturias transkipsiyonu Romantik Tarrega ekolü temsilcilerinden Andres Segovia’ya ait olsa da ilk transkripsiyon gitarist-besteci Severino Garcia Fortea tarafından yapılmıştır. Çalışmada 19. yüzyılda transkripsiyon geleneği ve günümüze dek farklılaşan bakış açıları dönemsel ve stilistlik olarak ele alınmıştır. Romantik Tarrega performans anlayışı sonrası gitarda Julian Bream ve John Williams ile kırılan, “tarihsel farkındalıklı performans” anlayışını da temel alan Modern performans anlayışının öne çıktığı dönemde farklı anlayışla çok sayıda transkripsiyon yapılmıştır. Romantik anlayışı benimseyen gitaristlerin besteci-gitarist özellikleri ve subjektif yorum anlayışlarının aksine Modern anlayışta besteciye, stile daha sadık çalım anlayışı, teknik ve duate anlayışlarındaki farklı yönelişler ön planda tutulmuştur. Çalışmadaki transkripsiyonlar bu özellikler kullanılarak karşılaştırmalı analiz yöntemi ile incelenmiştir. Analizlerde orijinal piyano notası da dikkate alınmış, transkripsiyonlardaki nota değişiklikleri, dinamikler, metrik değer farklılıkları, artikülasyon ve uygulanan farklı teknikler ölçüt olarak kullanılmıştır. Romantik dönem gitaristleri Severino Garcia Fortea, Andres Segovia, Modern dönemden ise David Russell, Margarita Escarpa, Manuel Barrueco transkripsiyonları örnek olarak seçilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda gitarda Asturias yorumlarında ve transkripsiyonlarında gitaristlere yeni perspektifler açacağı öngörülmüştür. Anahtar Kelimeler: Isaac Albeniz, gitar transkripsiyonu, romantik performans, modern performans

 The present study aims to conduct a comparative examination of the Romantic and Modern guitarists’ transcriptions of Isaac Albeniz’s Asturias, a solo piece that was originally composed for piano but that has come to hold a significant place in the classical guitar repertoire. This piece, also known as Leyenda and Prelude, is one of the most transcribed and played pieces in the classical guitar repertoire. Although the most well-known and played Asturias transcription belongs to Andres Segovia, one of the representatives of the Romantic Tarrega school, the first transcription was made by the guitarist-composer Severino Garcia Fortea. In this study, the transcription traditions of the 19th century and the different perspectives that have been seen to date are examined in terms of period and style. After the Romantic Tarrega performance interpretation on the guitar, which broke with Julian Bream and John Williams in their "Historically Informed Performance" approach, many transcriptions involving different interpretations were made in the period marked by the emerging prominence of the modern performance approach. Contrary to the composer-guitarist characteristics and the subjective interpretation of guitarists who adopted the romantic understanding, the modern approach focuses on a more faithful adherence to the composer and style and on different approaches to technique and fingering notation understanding. The transcriptions in the study were assessed on the basis of these features using the comparative analysis method. In the analyses, the original piano notation was also taken into account, and notational changes in transcriptions, dynamics, metric value differences, articulations, and different techniques applied were used as criteria. The transcriptions of Severino Garcia Fortea and Andres Segovia from the Romantic period, and David Russell, Margarita Escarpa, and Manuel Barrueco from the Modern period were selected as the examples. It is anticipated that the results of this study will provide new perspectives on interpretations and transcriptions of Asturias for guitarists. Keywords: Asturias, Isaac Albeniz, guitar transcription, romantic performance, modern performance