International Education Congress, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.1045-1053
2012 yılında TBMM tarafından 6287
sayılı kanun ile okulların bazı özelliklerine ilişkin verilen maddede ilkokul, ortaokul
ve lise binaların ayrı binalar olması gerektiği, ancak imkân ve şartlar elverişsiz
olması durumunda ortak bina kullanılabileceğine dair maddeye yer verilmiştir.
2015 yılında ise yapılan özel öğretim kurumları standartlar yönergesinde özel
okullarda farklı kademe öğrencilerin ortak binada eğitim alabilmesine yönelik
madde güncellenmesi getirilmiştir. Güncellenen bu madde ile ülkemizde yer alan özel
eğitim kurumlarının bir kısmında ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilerin
ortak binalarda eğitim aldığı görülmektedir. Bu durumda bu araştırma ile
ilkokul ve lise düzeyinde karma eğitim ortamlarının kullanılmasının araştırılması
incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara
il merkezinden uygun örnekleme yoluyla
seçilen bir okulda okuyan ilkokul
ve lise öğrencileri ile ilkokul öğretmenleri oluşturmuştur. Görüşme soruları araştırmacı
tarafından geliştirilerek ve uzman görüşleri alınarak düzenlenmiştir. İlgili
izin işlemleri tamamlandıktan sonra iki sınıf öğretmeni, altı lise öğrencisi
ile bireysel görüşmeler ve altışar kişiden oluşan toplamda 12 öğrenci oluşan
iki farklı odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplamda 20
katılımcı dâhil edilmiştir. Bu araştırma, nitel yöntemlere dayalı bütüncül bir
tek durum çalışması olup ulaşılan veriler içerik analiz yöntemi ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ilkokul ve lise düzeyi öğrencilerinin
ortak bina kullanmalarının fiziksel ve psikolojik olarak olumsuz etkilerinin
olduğu aynı zamanda istenmeyen öğrenmelerin de olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Aynı zamanda lise öğrencilerinin kendi seviyelerinde eğitim alabileceği ayrı
binada eğitim almak istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.