İlkokul ve Lise Düzeyinde Karma Eğitim Ortamlarının Kullanılması: Bir Durum Çalışması


Creative Commons License

Akin Z., Bavlı B.

International Education Congress, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.1045-1053

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1045-1053
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2012 yılında TBMM tarafından 6287 sayılı kanun ile okulların bazı özelliklerine ilişkin verilen maddede ilkokul, ortaokul ve lise binaların ayrı binalar olması gerektiği, ancak imkân ve şartlar elverişsiz olması durumunda ortak bina kullanılabileceğine dair maddeye yer verilmiştir. 2015 yılında ise yapılan özel öğretim kurumları standartlar yönergesinde özel okullarda farklı kademe öğrencilerin ortak binada eğitim alabilmesine yönelik madde güncellenmesi getirilmiştir. Güncellenen bu madde ile ülkemizde yer alan özel eğitim kurumlarının bir kısmında ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilerin ortak binalarda eğitim aldığı görülmektedir. Bu durumda bu araştırma ile ilkokul ve lise düzeyinde karma eğitim ortamlarının kullanılmasının araştırılması incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezinden uygun örnekleme yoluyla

seçilen bir okulda okuyan ilkokul ve lise öğrencileri ile ilkokul öğretmenleri oluşturmuştur. Görüşme soruları araştırmacı tarafından geliştirilerek ve uzman görüşleri alınarak düzenlenmiştir. İlgili izin işlemleri tamamlandıktan sonra iki sınıf öğretmeni, altı lise öğrencisi ile bireysel görüşmeler ve altışar kişiden oluşan toplamda 12 öğrenci oluşan iki farklı odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplamda 20 katılımcı dâhil edilmiştir. Bu araştırma, nitel yöntemlere dayalı bütüncül bir tek durum çalışması olup ulaşılan veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ilkokul ve lise düzeyi öğrencilerinin ortak bina kullanmalarının fiziksel ve psikolojik olarak olumsuz etkilerinin olduğu aynı zamanda istenmeyen öğrenmelerin de olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda lise öğrencilerinin kendi seviyelerinde eğitim alabileceği ayrı binada eğitim almak istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.