Üniversite öğrencilerinin özyeterlikleri, depresyon ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi


Creative Commons License

Kılıç M., Polat D., Çiftci E., Güzeldere İ. M., Kaya Y.

X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.377-378

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Prizren
  • Basıldığı Ülke: Kosova
  • Sayfa Sayıları: ss.377-378
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akademik özyeterlik, depresyon ve kaygı üniversite öğrencilerinin psikolojik durumlarını anlamada önemli kavramlardandır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin akademik özyeterlikleri, depresyon ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni genel tarama modellerinden ilişkisel modeldir. Çalışmanın örneklemine, uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılarak ulaşılmıştır. Katılımcıların çalışmaya katılma ölçütü 18 yaşından büyük üniversite öğrencisi olmalarıdır. Araştırmanın örneklemi, farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan 337 üniversite öğrencisinden (230 kadın ve 107 erkek) oluşmaktadır. Katılımcıların yaşları 18 ile 28 arasındadır ( = 21.48 yaş, SS = 1.76). Veri toplama araçları olarak Akademik Özyeterlik Ölçeği ve Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, pearson momentler çarpımı analizi ve bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre akademik özyeterlik ile depresyon (r = -.372, p < .01) ve kaygı (r = -.307, p < .01) arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca depresyon ile kaygı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = .541, p < .01). Araştırmanın fark testi sonuçlarına göre akademik özyeterlik, depresyon ve kaygı değişkenleri arasından yalnızca kaygının (t(337) = 3.15, p < .01) cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç olarak akademik özyeterlik, depresyon ve kaygı değişkenleri arasında bir ilişki olduğu bulunmuş ve elde edilen bulgular mevcut literatür çerçevesinde tartışılmıştır.