X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.377-378
Akademik özyeterlik, depresyon ve
kaygı üniversite öğrencilerinin psikolojik durumlarını anlamada önemli
kavramlardandır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin akademik özyeterlikleri,
depresyon ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
deseni genel tarama modellerinden ilişkisel modeldir. Çalışmanın örneklemine, uygun
örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılarak ulaşılmıştır. Katılımcıların
çalışmaya katılma ölçütü 18 yaşından büyük üniversite öğrencisi olmalarıdır. Araştırmanın
örneklemi, farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan 337 üniversite öğrencisinden
(230 kadın ve 107 erkek) oluşmaktadır. Katılımcıların yaşları 18 ile 28 arasındadır
(X̄ = 21.48 yaş, SS = 1.76). Veri toplama araçları olarak Akademik
Özyeterlik Ölçeği ve Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, pearson momentler çarpımı analizi ve bağımsız
gruplar t-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre akademik özyeterlik
ile depresyon (r = -.372, p < .01) ve kaygı (r = -.307,
p < .01) arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca
depresyon ile kaygı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r
= .541, p < .01). Araştırmanın fark testi sonuçlarına göre akademik
özyeterlik, depresyon ve kaygı değişkenleri arasından yalnızca kaygının (t(337)
= 3.15, p < .01) cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği
görülmüştür. Sonuç olarak akademik özyeterlik, depresyon ve kaygı değişkenleri
arasında bir ilişki olduğu bulunmuş ve elde edilen bulgular mevcut literatür
çerçevesinde tartışılmıştır.