8. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Kongresi, İstanbul, Türkiye, 26 - 27 Kasım 2022, cilt.1, sa.1, ss.598
Yaşam kalitesini önemli bir oranda etkileyen mobilya tasarımları, tüketicinin gündelik hayatında
mental ve fiziksel sağlığa etkileri açısından önemli bir yer tutmaktadır. Ergonomi, sağlık, konfor konuları
temel alınarak üretilen çok çeşitli mobilya tasarımları arasında, tüketici mobilya tercihleri çeşitli
etkenlere bağlı olarak şekillenir. Tüketicinin tercihlerini alım sürecinde mobilyanın sergilenme biçimleri
de büyük oranda etkilemektedir. Tüketici tercihlerinin çeşitli biçimlerde şekillenmesi ve mobilya
üreticilerinin artması ile günümüzde mobilya sektöründe yoğun bir gelişim ve rekabet görülmektedir.
Sektördeki gelişim ve rekabet, mobilya mağazalarının iç hacim tasarımının sektör için önemli bir araştırma
alanı haline gelmesini sağlamıştır. Tüketici tercihleri, yalnızca mobilyanın özelliklerine göre değil,
üretimlerin sergilenme biçimlerine ve mobilya mağazalarının iç mekân özelliklerine bağlı olarak da
şekillenmektedir. Mobilya mağazalarının iç mekân tasarımını etkileyen birçok parametre bulunmaktadır.
Bu parametrelerin başında görsel konforu etkileyen aydınlatma ve renk konusu yer alır. Sergilenen
ürünlerin, tüketici tercihlerini olumlu yönde etkilemesi adına mobilya tasarımlarının doğru aydınlatma
tasarımı ile sunulması gerekmektedir. Mobilya sektöründeki ekonomik etkinliği önemli ölçüde etkileyen
bu parametrelerin konu alındığı bu çalışmada, mağazalarda kullanılan aydınlatma ve renk tasarımının
kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, kullanılan ışığın
renk sıcaklığı ve yüzey renklerinin tüketicilerin ortamda bulunma süresini nasıl etkilediği, mağazada
bulundukları süre içindeki hisleri, satılan ürünlerin algılama rahatlığı gibi konular incelenmiştir. Ele
alınan bir mobilya mağazası DiaLux Evo Aydınlatma programı aracı ile modellenip, 3 farklı ışık rengine
sahip ışık kaynakları kullanılarak ve iç hacim yüzeylerinde farklı renk düzenleri kurgulanarak farklı
kombinasyonlar oluşturulmuştur. Model hacimde oluşturulan bu kombinasyonlar kullanıcıya sunularak
kullanıcıların tercihleri analiz edilmiş ve tercihlerin aydınlatma-renk ilişkisinden oldukça etkilendiği
tespit edilmiştir. *Bildiri YTÜ Mimarlık Anabilim Dalı Yapı Fiziği Tezli Yüksek Lisans Programı kapsamında
Doç. Dr. Şensin Yağmur danışmanlığında yürütülen mobilya mağazalarında aydınlatma ve renk
ilişkisi konulu tezden türetilmiştir.