XI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, ss.316, (Özet Bildiri)
Bu araştırmada, üniversitede öğrenim görmekte olan beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ikili güvenleri, temel psikolojik ihtiyaçları ve psikolojik sağlamları düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın temel amacı, romantik ilişkisi bulunan üniversite öğrencilerinin ikili güven düzeyini yordamada temel psikolojik ihtiyaçlar ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin açıklama gücünü incelemektir. Araştırma üniversite düzeyinde öğrenim gören 200 kadın 126 erkek olmak üzere toplamda 326 gönüllü üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yönteminden faydalanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, İkili İlişkilerde Güven Ölçeği, Üniversite Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden pearson korelasyon analizi yapılmış değişkenler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İkili güven düzeyinin psikolojik sağlamlık ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .149, p < .001), temel psikolojik ihtiyaçlar ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .239, p < .001), yeterlilik ihtiyacı ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .229, p < .001), özerklik ihtiyacı ile anlamlı ve pozitif yönde (r = .180, p < .001) ve ilişkisellik ile aralarında anlamlı ve pozitif bir ilişki (r = .156, p < .001) bulunduğu görülmüştür. İkili güven düzeyini yordama amaçlı yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre temel psikolojik ihtiyaçlar ve psikolojik sağlamlığın ikili güveni anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır (R = .271, p < .001). Elde edilen bulgular, ikili güven düzeyinin hem bireysel psikolojik dinamikler hem de eğitim görülen üniversiteden elde edilen psikolojik ihtiyaçlar ile önemli ilişkileri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bulgular, üniversite öğrencilerinin sağlıklı ilişkiler sürdürebilmeleri için üniversite ortamlarında hangi alanlarda olanakların yoğunlaştırılması gerektiğini ve psikolojik sağlamlığı güçlendirmeye yönelik müdahalelerin birlikte ele alınmasının önemini ortaya koymaktadır.