International Computer Instructional Technologies Symposium (ICITS), 2 - 04 Mayıs 2018
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapmakta olan branş öğretmenlerinin, öğrenme ve öğretme
ortamına entegre edilebilecek teknolojik araç ve ortamları kullanabilme yeterliliklerini belirleyerek bunun
birlikte çalıştıkları Bilişim Teknolojileri (BT) ve Yazılım dersi öğretmenlerinden hangi konularda ve ne sıklıkta
yardım aldıkları ile bağlantısını ortaya koymaktır. Araştırmaya 311 ortaokul branş öğretmeni katılmıştır.
Geliştirilen veri toplama araçlarındaki maddeler üzerinde faktör analizleri gerçekleştirilmiş ve branş
öğretmenlerinin öğrenme-öğretme ortamlarına entegre edilen araç ve ortamları kullanabilme yeterlilikleri ve
branş öğretmenlerinin BT öğretmenleri ile bir araya gelme nedenleri isimli iki ölçek çıkarılmıştır. Ölçeklerin
Cronbach alfa güvenirlik katsayıları sırasıyla .893 ve .925 olarak hesaplanmıştır. Yapılan istatistiksel analizlerde,
branş öğretmenlerinin sosyal ağlar, donanım ve hazır materyal arama ve sunma alt boyutlarında kendi başlarına,
materyal geliştirme yazılımları ve kelime işlemci ve elektronik tablolama kullanma alt boyutları için yardım
alarak kullanabilecek düzeyde yeterli gördükleri belirlenmiştir. Bulguların incelenmesinden öğretmenlerin
önemli bir kısmının öğrenme ve öğretme ortamında BT açısından kendilerini yeterli gördükleri, buna rağmen
yine de BT dersi öğretmenlerinden görev ve sorumlulukları dışında işlerle ilgili yardım talep eden önemli sayıda
branş öğretmeninin var olduğu anlaşılmaktadır. Branş öğretmenlerinin BT öğretmenleri ile bir araya gelme
nedenlerinde öğretmenlik ve BT hakkında sohbetin en düşük ortalamalara sahip olduğu görülmektedir. Yapılan
kümeleme analizi branş öğretmenlerinin, öğretim ortamlarında kullanılabilecek ortam ve araçlarla ilgili
yeterlikleri ve BT öğretmenleriyle bir araya gelme nedenleri ve sıklıkları açısından üç farklı kümede
toplandıklarını göstermiştir. Yeterlikleri en yüksek gruptaki branş öğretmenlerinin BT öğretmenleri ile düzenli
bir araya geldikleri, düşük yeterlikteki öğretmenlerin BT öğretmenleri ile bir nebze daha fazla bir araya
geldikleri, orta yeterlikteki branş öğretmenlerinin BT öğretmenleri ile iletişimlerinin ise son derecede sınırlı
olduğu anlaşılmaktadır.