XI. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Aydın, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2023, ss.407-421
Bu araştırmada sosyal ve duygusal öğrenme konusunda uluslararası ve ulusal olarak geliştirilmiş
olan kavramsal çerçevelere ulaşılması ve sosyal ve duygusal öğrenmenin önemi üzerine verilerin
elde edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntemsel olarak sistematik alan yazın incelemesi
yapılmıştır. Alan yazından elde edilen bilgilere göre; sosyal ve duygusal öğrenme konusunda
çeşitli yeterlik çerçevelerinin geliştirildiği görülmüştür. Bu yeterlik çerçeveleri farklı kuruluşlar
tarafından farklı becerilerle oluşturulmuştur. Ayrıca SDÖ’nün bireyler için olumlu çıktılarının
sistematik derlemesi bu araştırmada yapılmıştır. Bu derleme sonucunda, SDÖ’nün bireylerdeki
olumlu çıktıları, eğitimsel bağlam, psikolojik bağlam, benlik, sosyal ve iş yaşamı bağlamları ve
olumlu sağlık etkileri başlıklarında toplanmıştır. SDÖ’nün olumlu çıktıları çerçevelerden elde
edilen SDÖ becerilerinin topluluk, aile, okul ve sınıf ortamlarında geliştirildiği kabul
edilmektedir. Bu nedenle bu ortamlar için farklı yeterlik çerçeveleri geliştirilmesi bu araştırmanın
başlıca önerisidir. Geliştiribilecek bu yeterlikler sayesinde bireylerdeki SDÖ becerilerinin “nasıl”
geliştirileceği sorusuna yanıt aranması ön görülmektedir. SDÖ’yü hangi farklı değişkenlerin
etkilediği ayrı bir merak konusu olmaya devam edecektir. Bu nedenle bireylerdeki SDÖ
becerilerini olumlu etkileyecek ya da SDÖ’nün olumlu etkileyeceği SDÖ farklı değişkenler
üzerinde çalışılması araştırmanın diğer önerisidir.