World Congress of Urban Studies II: Disasters, Climate Crisis, Migration and Security, İstanbul, Türkiye, 30 Kasım - 02 Aralık 2023
Deprem
riski taşıyan ülkelerde, depreme dayanıklı tasarım ve sismik tasarım konuları
üzerinde önemle durulması gereken konulardır. Bu konular, ülkemiz mimarlık
lisans eğitiminde genellikle strüktür dersleri kapsamında ele alınmakta; ancak
mimari tasarım sürecinin bütününe nasıl entegre edilebileceği halen
tartışılmaktadır. Literatürde, bu sorunu çözmeye yönelik çeşitli nitel ve nicel
yöntemleri kullanan farklı çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmalar, depreme
dayanıklılık ve sismik tasarımın, mimarlık eğitim programlarında kapsamlı ve
sistematik bir şekilde ele alınmasının ve bu konuların okul müfredatlarına
dahil edilmesinin önemini vurgulamaktadır. Bu çalışmanın amacı, öncelikle
literatürdeki ilgili çalışmaları incelemek, ardından da Türkiye'de belirlenen
yükseköğrenim kurumlarında mimarlık programlarının mevcut eğitim planlarını
sismik tasarım açısından incelemek ve bu programları iyileştirmeye yönelik
önerileri geliştirmektir. Türkiye'deki okulların seçimi Times Higher Education
uluslararası üniversite sıralaması kullanılarak yapılmıştır. Daha sonra,
seçilen okulların mimarlık lisans programları sismik tasarım kavramı esas
alınarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen bulgular, sismik tasarım
konusunda çok az sayıda zorunlu ders olduğunu ve sismik tasarım konusunun
genellikle inşaat mühendisliği bölümü öğretim üyeleri tarafından taşıyıcı
sistem dersleri kapsamında incelendiğini göstermektedir. Sonuç bölümünde,
incelenen çalışmalardan elde edilen çıkarımlar doğrultusunda bu sorunun
çözümüne yönelik öneriler sunulmuştur.
In earthquake-prone countries, earthquake-resistant design and seismic
design are prominent concepts that need to be emphasized. In Turkey,
undergraduate architecture education often covers these topics in the context
of structural design courses. Nevertheless, there is still debate on how to
include these topics in the overall architectural design process. In the
literature, there are different studies using various qualitative and
quantitative methods to address this issue. These studies emphasize the
importance of addressing earthquake resilience and seismic design
comprehensively and systematically in architectural education programs and
incorporating these topics into the school curriculum. The aim of this study is
to first review the relevant studies in the literature and then examine the
existing curricula of architecture programs in higher education institutions in
Turkey in terms of seismic design and to develop recommendations for
improvement. The schools in Turkey were selected using the Times Higher
Education international university rankings. Then, the architecture
undergraduate programs of the selected schools were examined based on the
concept of seismic design. The findings show that there are very few compulsory
courses on seismic design, and these are generally analyzed by civil
engineering department faculty members within the scope of structural design
courses. In the conclusion section, suggestions for the solution to this
problem are presented in line with the conclusions obtained from the analyzed
studies.