International Symposium of Education and Values-4, Karabük, Türkiye, 24 - 26 Aralık 2020, ss.884-899
Bu araştırma, problem çözme becerisi ile akademik başarı arasındaki ilişki hakkında yapılmış olan çalışmaların derinlemesine incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, bulunan akademik araştırmaların incelenmesi ve bu akademik araştırmalara genel bir bakış sağlayabilmek için İçerik Analizi yöntemi kullanılmıştır İçerik analizi, gözlemden çok çözümleme yöntemidir, mevcut verileri özetleyerek standardize eden, karşılaştıran veya başka bir şekle dönüştüren yöntemdir. Bu çalışmada incelenen araştırmaların bulunabilmesi için, Google Scholar, Marmara Üniversitesi Tez Kütüphanesi, Eğitim Kaynak, Dergipark, Google Akademik veri tabanları kullanılmıştır. Bu veri tabanlarının arama bölümlerine “problem çözme”, “problem çözme becerisi, “problem çözme becerisinin akademik başarıya etkisi” anahtar kelimeleri yazılarak çok sayıda akademik çalışmaya ulaşılmıştır. Bu akademik çalışmalardan “problem çözme becerisi”, “bireyin problem çözme becerisinin akademik başarıya etkisi” ve “bireyin yaşantısını, akademik başarısını” ele alan çalışmaların 9 tanesi incelenmek üzere seçilmiştir. Çalışmaların 7’si alanında yazılmış makale iken 1’I alanında yazılmış yüksek lisans tezi, 1’i ise alanında yazılmış doktora tezidir. Çalışmalar Ç1, Ç2, Ç3, …, Ç9 şeklinde kodlanmıştır. Kodlanmış olan bu çalışmaların listesi ekte yer almaktadır. İncelenen çalışmaların içerikleri sınıflandırılarak tablolar halinde sunulmuştur. Oluşturulan tablolarda çalışmaların toplandığı genel başlıkları ve çalışma kodları yer almaktadır. Çalışma sonuçlarının, alanda yapılan araştırmalara genel bakış sağlaması, elde edilen bulguların karşılaştırılması, sonuçlarının tartışılması ve eksikliklerinin fark edilmesi açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın güvenirliliğini sağlamak amacıyla oluşturulan tablolar, konusunda uzman olan kişilere gösterilerek onay alınmıştır. Elde ettiğimiz veriler doğrultusunda, problem çözme becerisinin bireyin akademik başarısı başta olmak üzere yaşantısının diğer yönlerini de etkilediği görülmektedir. Bu yönlere sonuç kısmında yer verilmiştir. Diğer elde edilen önemli sonuç ise eğitim sistemimizde problem çözme becerisine verilen önemin yetersiz kalmasıdır. Tüm bunların ışığında, sonuç olarak temel eğitim müfredatının yeniden düzenlenmesi gerektiği gerçeği bulunmuştur. 2023 Eğitim Vizyonunda da bu konuya yer verilmiştir. Çözüm önerisi olarak, temel eğitime gereğinden fazla akademik anlam ve içerik yüklemeden sade, çocuğun doğasına uygun bir yaklaşım belirlenmelidir. Çocuklarımızın bilişsel, duygusal, fiziksel olarak çok boyutlu gelişimi önemsenmelidir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, problem çözme, akademik başarı, gelişim.
ABSTRACT
This research was
conducted to examine in-depth studies on the relationship between problem
solving skills and academic achievement. Content Analysis method was used in
the study to examine the academic researches found and to provide an overview
of these academic researches. Content analysis is an analysis method rather than
observation, it is a method that standardizes existing data by summarizing,
comparing or converting it into another form. Google Scholar, Marmara
University Thesis Library, Education Resource, Dergipark, Google Academic
databases were used to find the researches examined in this study. Many academic
studies have been reached by writing the keywords "problem solving",
"problem solving skill," the effect of problem solving skill on academic
success "in the search sections of these databases. Of these academic
studies, 9 studies dealing with "problem solving skill", "the
effect of an individual's problem solving skill on academic achievement"
and "an individual's life and academic achievement" were selected to
be examined. While 7 of the studies are articles written in their field, 1 is a
master's thesis written in the field and is a doctoral thesis written in the
field. Studies were coded as C1, C2, C3,…, C9. The list of these coded studies
is attached. The contents of the reviewed studies were classified and presented
in tables. In the tables created, there are general headings where the studies
are collected and their work codes. It is thought that the results of the study
will contribute in terms of providing an overview of the researches in the
field, comparing the obtained findings, discussing the results and recognizing
the deficiencies. The tables created to ensure the reliability of the study
were shown to the experts in their fields and their approval was obtained. In
line with the data we have obtained, it is seen that problem solving skill
affects other aspects of an individual's life, especially academic success.
These aspects are included in the conclusion. Another important result is that the
importance given to problem solving skills is insufficient in our education
system. In the light of all these, the fact that the basic education curriculum
should be rearranged has been found as a result. This issue is also included in
the 2023 Education Vision. As a solution proposal, a simple approach
appropriate to the nature of the child should be determined without adding too
much academic meaning and content to basic education. The cognitive, emotional
and physical multidimensional development of our children should be considered.
Keywords: Education, problem solving, academic success, development.