Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.53, sa.53, ss.113-140, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin okullarında teknoloji liderliğine yükledikleri öznel
anlamların ve deneyimlerin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri
olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden
ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim
yılında İstanbul ilinde görev yapan 9 (dokuz) BÖTE lisans programı mezunu okul müdürü
oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak yüz yüze görüşmeler
yapılarak elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İçerik analizinin
sonucu olarak öğretim liderliği, kaynak yönetimi, öğretmen etkinliği ve teknoloji liderliği olmak üzere
dört temaya ulaşılmıştır. Bu temaların değerlendirilmesi sonucunda okul müdürlerinin öğretmenlere
ve öğrencilere teknoloji kullanımı açısından rol model oldukları, okullarında öğretim liderliği
yapmakta yetersiz kaldıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında maddi kaynakların yetersiz oluşu
nedeniyle okullarında altyapı sorunları yaşadıkları, maddi kaynak oluşturabilmek için veliler ve çevre
kuruluşlarla işbirliği yaptıkları, okul genelinde donanım ve yazılım güncellemelerini sağlamada eksik
kaldıkları ve okullardaki internet bağlantısının filtrelenmiş olması nedeniyle teknolojik kaynaklara
kısıtlı olarak erişebildikleri ortaya çıkmıştır. Bunlara ek olarak okul müdürlerinin okullarındaki
öğretmenlerin yeniliğe karşı direnmesi, teknoloji bilgisinin yetersiz oluşu ve motivasyon eksikliği
yaşamaları gibi problemlerle karşılaştıkları bulunmuştur. Araştırmanın bu bulgularından hareketle
uygulayıcılara, politika yapıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this research is to bring out school principals’ subjective meanings and experiences related
to the technological leadership in their schools. This qualitative study employs a phenomenological
design. The participants have been determined using the criterion sampling method, a purposeful
sampling method. The participants include nine school principals who had graduated from a
CEIT (Computer Education and Instructional Technology) department working in public schools
in Istanbul during the 2018-2019 academic year. Data have been collected using semi-structured
interview questions. The collected data have been analyzed using the method of content analysis. As a
result of the content analysis process, four themes have been found: instructional leadership, resource
management, teacher efficiency, and technological leadership. The school principals have been
revealed to be role models for the teachers and students in terms of their effective use of technology
and do not have instructional leadership behaviors. In addition, because of the insufficient budgets for
covering technological costs, school principals have difficulty with infrastructure issues and updating
hardware and software elements in their schools; to solve this problem, the principals cooperate
with parents and non-governmental organizations. In addition, principals as technology leaders
are revealed as having problems related to teachers’ reluctance toward new technologies, a lack of
sufficient technical knowledge, and motivation. In accordance with these results, some suggestions
have been made for practitioners, policymakers, and other researchers.