bāb Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design, cilt.3, sa.1, ss.42-54, 2022 (Hakemli Dergi)
Gelişmekte olan toplumların kültürü, o toplumun ‘çocuğa’ sunduğu imkânlar
ve verdiği önem ile sergilenir. Bugün, toplumu oluşturan bireylerin değer
yargılarına bakarken, bu kişilerin hafızalarındaki çocukluk anılarının ve bu
anıların geçtiği mekânların referans alındığı bilinmektedir.
Ülkemizde yoğun kentleşme sonucu
konutların, kullanıcı gereksinimlerine cevap veremediği ve bu sebeple
ihtiyaçları değişen insanların evlerinden taşındıkları bilinmektedir. Değişen
ihtiyaçlara adapte olamayan konut mekânlarından en çok etkilenen kullanıcı
grubu ise gelişim sürecindeki çocuklardır. Bu konuda yapılan araştırmalarda,
çocukların ihtiyaçlarına cevap verebilen, mekânda çocuk kullanıcının davranış
ve kararlarının etkin rol aldığı, katılımcı, esnek mimari tasarımlar yer
almaktadır. Bu bağlamda araştırmada; çocuğun sosyal ve fiziksel ilk deneyim
yeri olan konutta, odasındaki mekânsal gereksinimleri doğrultusunda, esnek
tasarım ölçütlerine ışık tutacak verileri yakalamak amaçlanmıştır.
Çocukların sağlıklı anılarla
büyüyebilmeleri, kişisel gelişimlerini tamamlayabilmeleri ve doğal bir şekilde
toplumun parçası haline gelebilmeleri için; yaşanılan mekânın fiziksel ve
işlevsel boyutlarının ötesinde, psikolojik, sosyolojik boyutlarının da ele
alınmasının mimarlığa katkısı yadsınamaz. Bundan hareketle, çocuğun kişisel
gelişim sürecinde mekânsal ihtiyaçları araştırılmıştır. Bu ihtiyaçlar, çocuğun
toplumda var olduğu ilk fiziksel yer olarak konut mekânında sorgulanmıştır.
Araştırmada, çalışma grubu olarak seçilen 7-10 yaş aralığındaki ilköğretim
öğrencilerinin anket sorularına verdikleri sözlü-yazılı cevaplar ve çizimleri
evleri ile ilgili fikirleri ve talepleri değerlendirilmiştir. Araştırma
sonucunda Miller’ın da ortaya koyduğu çocuğun gelişimsel ihtiyaçları olan yer
değiştirme ve bağımsızlık isteği, çevreyi manipüle etme isteği, mahremiyet ve
sosyallik başlıkları altında verilere ulaşılmıştır. Uzman psikolog ve sanat
eğitmenleri desteği de alınarak yapılan bu çalışmanın mimarlık disiplini
ötesinde çocuk konusunda araştırmalar yapan psikolog, pedagog, eğitimciler ve
ebeveynler için de fikir ve tartışma ortamı sunabilecek bir bilgi kaynağı
olması hedeflenmiştir.
Anahtar kelimeler: Çocuk, konut, çocuk
odası, katılım, esneklik