Ulakbilge, cilt.49, ss.656-675, 2020 (Hakemli Dergi)
Sosyal Bilgiler dersi, toplumun ihtiyacı olan ideal vatandaşları yetiştirmek amacıyla okullarda ortak bir kültür
oluşturmayı hedefler. Vatandaşları bilinçlendirme, yetkin kılma, kaynaştırma hedefleri doğrultusunda hazırlanan ders
kitaplarının içeriği de bu açıdan önemlidir. Ders kitaplarının içeriği, öğretim programlarına göre farklılık
göstermektedir. Bu çalışmada, Gültekin, Akpınar, Nohutcu, Özerdoğan ve Aygün, (2019) tarafından 2018 öğretim
programına göre hazırlanan 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı aileyi ele alma bakımından incelenmiştir. Nitel araştırma
yöntemiyle doküman analizine tabi tutulan kitap ana metinler, görseller ve okuma parçaları özelinde incelenmiştir.
2019 basım 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında vatandaşlık bilgileri, güncel meseleler, iletişim, medya ve ekonomi
gibi sosyal bilgiler mantığıyla daha uyumlu konuların ağırlıkta olduğu ve aileye bilinen anlamıyla daha çok yer
verildiği tespit edilmiştir. Bu bakımdan 2019 basım 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının sosyal bilgiler dersinin ideal
vatandaş yetiştirme ilkeleriyle örtüştüğü söylenilebilir. Öğretim programı, eğitim politikaları ve ailenin algılanma
şeklinin ders kitabına olumlu yansıdığı görülmektedir. Diğer taraftan, olumlu yanlarına rağmen aile konusu ders
kitabında doğal afetler, nüfus gibi konuların aktarımında yeterli olarak yer almamıştır.