4. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 4 - 07 Mayıs 2012, ss.2318-2323
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KURSLARINA KATILAN YETİŞKİNLERİN KURS BIRAKMA
Yetişkin eğitiminin örgün eğitimden -yetişkinlere özgü bilişsel, fiziksel, psikolojik ve
sosyokültürel özelliklerden kaynaklanan- farklı yönleri bulunmaktadır. Yetişkin öğrenenler öğrenme
ortamına kendi bilgi birikimleri, deneyimleri ve değerleriyle gelir, genellikle kendi arzularıyla ve
belirli amaçları doğrultusunda katılırlar. Genel anlamda katıldıkları eğitim ve eğitim süreci ile ilgili
birtakım ön beklentilere sahiptirler. Ancak bu beklentileri karşılanmazsa eğitimi kolayca terk
edebilirler. Diğer yandan yetişkinlerin eğitim süreçlerinin arka planında aile ilişkileri, çalışıyorlarsa iş
dünyaları, diğer sosyal ilişkiler gibi yaşam koşulları önemli rol oynar. Bu ilişkiler de eğitimden
almaları gereken verimi etkileyebilir ya da eğitimi tamamlamadan terk etmelerine yol açabilir. Genel
olarak eğitimi tamamlamadan bırakma yetişkin eğitiminin önemli problemlerinden biri olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi
Kursları (İSMEK) tarafından yetişkinlere yönelik meslek edindirme amaçlı açılan kurslara devam eden
148 kursiyerin kursu bırakma durumları incelenmiş ve 28’inin kursu bıraktığı (%19) gözlenmiştir.
Kursiyerlerin kursu bırakma durumlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, meslek ve kurs türüne göre
farklılaşıp farklılaşmadığını belirleyebilmek üzere ki-kare analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan
istatistiksel analizler kursu tamamlamadan bırakmanın yaş, medeni durum ve çalışma durumuna göre
anlamlı şekilde farklılaştığını, buna karşılık cinsiyete göre ise anlamlı fark olmadığını göstermektedir