Ofelia İmanova ve Rena Recebova’nın Yazmış Oldukları Kamança Mektebi Metodunun İçerik Analizi


Creative Commons License

Kömürcü E., Eruzun Özel A.

13. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023, ss.159-167

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.159-167
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Azerbaycanlı müzisyen ve akademisyen Ofelia İmanova ve Rena Recebova tarafından hazırlanan “Kamança Mektebi” metodu, Azerbaycan konservatuarlarının 1. sınıftan 5. Sınıfa kadar olan tüm sınıflarını içermektedir. İncelemeye alınan bu eğitim materyali, çalgı eğitimi yöntemlerinde kabak kemane ile yapısal ve çalım tekniği açısından benzerlikler göstermesi bakımından önemlidir. Ele alınan bu eğitim materyalinin incelenmesinde; performans tekniği, repertuar ve öğretim yöntemleri konularına değinilmiştir. Kamança Mektebi, eğitimde kolaydan zora, basitten karmaşığa ilkeleri dikkate alınarak dört bölüm çerçevesinde incelenmiştir. Birinci bölümde; metodun başlangıç seviyesi için ele aldığı çalgı tekniğinde gerekli olan temel bilgiler, temel müzik kuramı bilgileri, etütler ve mahnılar incelenmiştir. İkinci bölümde; metodun sağ el kullanım tekniğininin nasıl başlatıldığı ve geliştirildiği, ayrıca etüdlerde yer alan tonalite anlayışı gözlemlenmiştir. Üçüncü bölümde; modal müzik anlayışına bağlı olarak Azerbaycan geleneksel müziğinin öğrenimini içeren repertuar, sol el kullanım tekniği ve süslemelere yer verildiği görülmüştür. İncelemenin dördüncü bölümünde ise sağ ve sol el için tüm kazanımları içeren pozisyon uygulamaları bulunmaktadır. Bu bölümde, modal ve tonal anlayışın sürdürüldüğü, majör ve minör gam, etüt ve kanonların yazıldığı ve geleneksel müzik formlarındaki mahnıların yer aldığı tespit edilmiştir. Bu incelemelerden ise, Kamança Mektebi eğitim metodunda yer alan çalışmaların ve repertuarın kabak kemane çalgısı için başlangıç seviyesinde öğrenim görecek öğrencilere kısmen uygulanabileceği sonucuna varılmıştır. Metodun tam olarak uygulanamayışının sebebi, kamança ile kabak kemane arasındaki akort farklılığından dolayı, metotta yer alan duatelerin kabak kemane için uygun olmamasına dayanmaktadır.

The Kamancheh School; method prepared by Azerbaijani musicians and academics OfeliaImanova and Rena Recebova includes all classes from the 1st to the 5th year of Azerbaijan conservatories. The educational material examined is important in terms of its similarities in instrument education methods with the structure and playing technique of the kabak kemane. In the analysis of this educational material, performance technique, repertoire, and teachingmethods were discussed. The Kamancheh School was examined within the framework offour sections, taking into account the principles from easy to difficult, from simple tocomplex in education. In the first section, the necessary basic information for instrumentplaying technique for the beginner level, basic music theory knowledge, etudes, and songswere examined. In the second section, the starting and developing of the right-hand usetechnique and tonality understanding in the etudes were observed. In the third section, therepertoire including the learning of Azerbaijani traditional music based on the modal musicunderstanding, left-hand use technique, and ornamentation were included. The fourth sectionof the analysis includes position applications that encompass all the gains for the right and left hands. It was found that in this section, modal and tonal understandings were sustained, and major and minor scales, etudes, and canons were written, and traditional music forms of mahnı were included. From these analyses, it was concluded that the studies and repertoire included in the Kamancheh School education method can be partially applicable for students who will receive education at the beginner level for the kabak kemane instrument. The reason for the inability to fully implement the method is due to the tuning difference between the kamancheh and the kabak kemane, and the duets included in the method are not suitable for the kabak kemane.