Uluslararası Okul Yöneticileri Konferansı (ISPC), İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Haziran 2021, ss.41-42
Bu
araştırmada eğitim örgütlerinde görev yapan yöneticilerin göstermiş olduğu
mikro yönetim uygulamalarının değerlendirmesi amaçlanmıştır. Mikro yönetim
öznel bir terimdir, yöneticinin destek ve rehberlik amacı ile yaptığı
davranışların çalışanlar tarafından baskı ve kontrol olarak algılanabileceği
gri bir alandır. Bu bağlamda yöneticinin, çalışma arkadaşlarını seçimi ve
yönetilmesinde kullandığı güç, örgütün yararına olmakla beraber astlarını
bunaltmayacak ince bir çizgide olmalıdır. Bu noktada mikro yönetici ile mikro
yönetici algısı arasında farklılaşma görülebilmektedir. Mikro yönetim modaya
uygun, olumsuz, aşırı kullanılmış bir etiket haline gelmiştir. Bazı insanlar
için, mikro yönetilebilir olmak kendi kendini gerçekleştiren bir algıdır.
Sadece yönetiliyor olmak bile onlar için kötü bir eylemdir. Bireylerin
faaliyetlerini etkilemeye ya da sorumlu tutmaya yönelik her girişim mikro
yönetim olarak görülmektedir. Fakat birinin başkalarının faaliyetlerinden
memnun olmaması, her zaman onun mikro yönetildiği anlamına gelmemektedir.
Günümüz çalışma örgütlerinde, sızlanma, suçlama ve sorumluluktan kaçınma
eğilimleriyle çalışanların birçoğu tarafınca ‘mikro yönetiliyorum’ şikâyeti
yapılması öznel bir durumdur. Eğitim örgütlerinde de öğretmenler
yöneticilerinin baskısı altında olduğunu düşünebilmektedir. Özellikle mesleki
kıdemi artan öğretmenler daha genç olan yöneticileriyle çalışmakta
zorlanmaktadır. Bu nedenle okullarda yöneticilerin göstermiş olduğu mikro
yönetim davranışlarının belirlenmesi okul liderinin gelişimi, örgüt ikliminin
geliştirilmesi gibi amaçlarla önem kazanmaktadır. Okul yöneticilerinin mikro
yönetim davranışlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma nicel
araştırma yaklaşımlarından tarama araştırması desenine uygun olarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini