Premium e-Journal of Social Sciences (pejoss), cilt.9, sa.54, ss.436-446, 2025 (Hakemli Dergi)
Yaşadığımız çağ “dijital çağ” olarak değerlendirilmektedir. Bunun nedeni dijitalleşmenin ve dijital teknolojinin bütün toplumhayatını etkiliyor oluşudur. Toplumsal yapının değişimi ile sanat estetik değerini kaybetmiş, dönüştürücü etkisini yitirmiştir. Özellikle müzik bu yönde çok etkilenmiş ve müziğin sanat vasfı azalırken, çoğunluğun hızla tükettiği bir eğlence biçimine dönüşmüştür. Dijital çağ, müzik alanınındaki tüketim alışkanlıklarını değiştirdiği gibi müzik alanındaki tüm üretim süreçlerini de etkilenmiştir. Müzik üretim sürecini profesyonel stüdyolardan kişisel alanlara taşıyarak teknik özgürlük ve esnek çalışma imkanı sunarken, aynı zamanda yaratıcı etkileşimleri ve kolektif sanatsal diyaloğu zayıflatmıştır. Bu çalışmada, insanın gelişimi evre evre anlatılırken dijital çağa nasıl gelindiği anlatılmaktadır. Müzik sektöründe yaşanan dijitalleşme adımları kronolojik olarak verilmiş ve bu dönüşüm sürecinin müziğe sağladığı avantajlar ve dezavantajlara değinilmiştir. Çalışmanın esas odak noktası olan yaşanan değişimin kayıt müzisyenlerine etkisi kaynaklara dayanılarak anlatılmıştır.Dijital teknolojilerin getirdiği olanaklar sayesinde kayıt süreci, geleneksel stüdyolardan kişisel ev stüdyolarına kaymış; bu durum, hem teknik özgürlük hem de zaman yönetimi konusunda büyük bir rahatlık sağlamıştır. Film müzikleri, reklam jingle'ları ve dizi müzikleri gibi alanlarda, internet üzerinden paylaşılan ses dosyaları, prodüksiyon sürecini önemli ölçüde hızlandırmakta ve coğrafi engelleri minimize etmektedir. Ne var ki bu bireysel çalışma biçimi, yaratıcılığın önemli bir parçası olan yüz yüze iletişimive sanatsal iş birliğini büyük oranda azaltmaktadır. Müzisyenin yalnızlaşması, üretilen içeriğin mekanikleşmesine ve tekdüze birhâl almasına yol açmaktadır. Belge tarama modelinin kullanıldığı çalışmada tüm bu anlatılan dönüşümün, liberal ekonominin bir parçası olduğu tespit edilmiştir.
The era we live in is considered the “digital age” due to the fact that digitalization and digital technology influence all aspects of social life. With the transformation of social structures, art has lost its aesthetic value and its transformative power has diminished. Music, in particular, has been significantly affected in this regard; while its artistic quality has decreased, it has turnedinto a form of entertainment rapidly consumed by the masses. The digital age has not only changed music consumption habits but also influenced all stages of music production. While it has shifted the music production process from professional studios to personal spaces—offering technical freedom and flexible working opportunities—it has also weakened creative interactions and collective artistic dialogue.This study discusses the stages of human development and how we have reached the digital age. The steps of digitalization in the music industry, which can be considered a non-smokestack industry, are presented chronologically, and the advantages and disadvantages this transformation has brought to music are addressed. The impact of this change on session musicians, who arethe main focus of the study, is explained based on reliable sources. Alongside all of this, it has been determined that this transformation is part of the liberal economy. era we live in is considered the “digital age” due to the fact that digitalization and digital technology influence all aspects of social life. With the transformation of social structures, art has lost its aesthetic value and its transformative power has diminished. Music, in particular, has been significantly affected in this regard; while its artistic quality has decreased, it has turnedinto a form of entertainment rapidly consumed by the masses. The digital age has not only changed music consumption habits but also influenced all stages of music production. While it has shifted the music production process from professional studios to personal spaces—offering technical freedom and flexible working opportunities—it has also weakened creative interactions and collective artistic dialogue.This study discusses the stages of human development and how we have reached the digital age. The steps of digitalization in the music industry, which can be considered a non-smokestack industry, are presented chronologically, and the advantages and disadvantages this transformation has brought to music are addressed. The impact of this change on session musicians, who arethe main focus of the study, is explained based on reliable sources. Alongside all of this, it has been determined that this transformation is part of the liberal economy.