İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.192-200, 2023 (Hakemli Dergi)
Müzik eğitimi içerisinde önemli bir yere sahip olan ses
eğitimine yönelik uygulamalar, bütün müzik tarzlarında titizlikle yürütülmesi
gereken uygulamalardır. Bu önemi barındırmasının en büyük sebebi ham maddesinin
insan sesi olmasından kaynaklanmaktadır. İnsan sesinin de bir enstrüman olduğu
savından hareketle sesin eğitimi konusunda diğer enstrümanlara göre daha hassas
içerikler söz konusu olmaktadır. Çünkü insanın icat ettiği enstrümanlarla insan
sesi arasında standardizasyon bakımından büyük farklılıklar bulunmaktadır.
Örneğin bir piyanonun veya gitarın fiziki kapasitesine bağlı değişkenler
duyulan sese çok az etki ederken insan sesinde bu durum insandan insana
farklılık göstermekte ve çok fazla çeşitlenmektedir. Öte yandan ses eğitimi konusunda özellikle
klasik batı müziğinde belirli standartlar yakalanmış olsa da Türk Müziği gibi mikro
tonal unsurları içerisinde barındıran müzik türlerinde belirli standartlara ulaşmak
zorlaşmaktadır. Türk müziğine yönelik ses eğitimi konusunda geçmişten günümüze
kadar kullanılan meşk usulü, tümden gelim mantığıyla etkili bir yöntem olarak
sürdürülmektedir. Fakat literatürde evrensel bir çerçeveye oturtulamamaktadır.
Bu çalışmada Türk müziği ses eğitimi konusunda oluşturulabilecek evrensel bir
literatüre katkı sağlamak amacıyla Türk müziği repertuarı anlamında en
güvenilir ve kapsamlı içeriklere sahip olan TRT Türk müziği repertuarından
faydalanılmıştır. Tampere sistemde de karşılığının bulunması sebebiyle TRT Türk
halk müziği repertuarında yer alan hicaz makamındaki 524 eser ses eğitimi
pratikleri bakımından yapısal olarak analiz edilerek, Hicaz makamındaki eserler
üzerinden Türk müziği ses eğitimi konusuna odaklanılmaya çalışılmıştır.
Based on the argument that the human voice is also an instrument, there
are more sensitive contents in the trainning of the vocal compared to other instruments.
Because there are great differences between the instruments invented by man and
the human voice in terms of standardization. For example, while variables
depending on the physical capacity of a piano or guitar have little effect on
the sound heard, this situation differs from person to person and varies
greatly in human voice. On the other hand, although certain standards have been
achieved in vocal trainning, especially in classical western music, it is
difficult to reach certain standards in music genres that contain micro-tonal
elements such as Turkish Music. The meşk method, which has been used in vocal
training for Turkish music from past to present, is maintained as an effective
method with the logic of deduction. However, it cannot be placed in a universal
framework in the literature. In this study, TRT Turkish music repertoire, which
has the most reliable and comprehensive contents in terms of Turkish music
repertoire, was used in order to contribute to a universal literature on
Turkish music vocal training. Due to the fact that it has its counterpart in
the tampere system, 524 works in the hicaz makam in the TRT Turkish folk music
repertoire have been analyzed structurally in terms of vocal training
practices, and it has been tried to focus on the subject of Turkish music vocal
training through the works in the hicaz makam.