1st International Applied Statistics Conference (UYIK-2020), Ankara, Türkiye, 1 - 04 Ekim 2020, cilt.1, sa.1, ss.214-223
Araştırma kapsamında 2018 PISA Testi Türkiye örnekleminin bilişim ve iletişim teknolojilerine
yatkınlık anket cevapları baz alınarak öğrencilerin dijital cihaz ve internet kullanımları ilk olarak
cinsiyete, okul türlerine göre ve daha sonrasında ise genel olarak ele alınmıştır. Analizler aşamasında
ki-kare bağımsızlık testi, güvenilirlik analizi, açıklayıcı faktör analizi ve son olarak çoklu faktör
regresyon analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla dijital
cihazlara ve internete daha kolay eriştikleri, dijital cihazları ve interneti kullanmayı ise kız öğrencilerin
daha çok sevdikleri ortaya çıkmıştır. Kız öğrenciler daha çok kullanmayı isterken erişim oranlarının
düşük olması ise toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin göstergesidir. Fen Lisesi ve Sosyal Bilimler Lisesi
öğrencilerinin dijital cihaz ve internete erişim oranlarının yüksek olmasının, eğitimdeki başarılarının da
yüksek olmasını etkileyen etmenlerden biri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin dijital cihazlara
olan sevgilerini etkileyen faktörlerin de dijital cihazlara olan ilgi, dijital cihazlardan ve internetten
edinilen tecrübe, özgüven ve sosyal çevreleri ile dijital cihazlar ve internet hakkındaki paylaşımları
olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar kelimeler: Açıklayıcı faktör analizi, çoklu faktör regresyon analizi, dijital cihaz, internet,
PISA