Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.81-99, 2014 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerini
belirlemek ve yabancılaşmaya yol açan etkenleri ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır.
Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 2011-2012 öğretim
yılında Şanlıurfa ili Merkezi ile Şanlıurfa’ya bağlı Bozova, Siverek, Suruç, Birecik,
Harran ve Viranşehir ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarının ikinci kademesinde
öğrenim görmekte olan 621 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrencilerin
genel olarak düşük düzeyde okula yabancılaşma yaşadıklarını ortaya koymuştur.
Araştırmada ayrıca, öğrencilerin en yüksek düzeyde güçsüzlük alt boyutunda, en düşük
düzeyde kuralsızlık alt boyutunda yabancılaşma yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öte
yandan, öğrencilerin okula yabancılaşma düzeylerinin cinsiyet, bir işte çalışma durumu,
şiddet eğilimi, ailede konuşulan dil, ailenin ekonomik durumu, aile baskısı, idareci ve
öğretmenlerden memnuniyet ve yakın arkadaşların okul başarı düzeyi değişkenlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur.
This research has been conducted with the aim of determining the level of school
alienation among secondary school students and stating the factors that affect school
alienation. The data of this research, which was conducted with the descriptive scanning
model, were obtained from 621 secondary school students studying at the secondary
schools located in the centre of Şanlıurfa province as well as Bozova, Siverek, Suruç,
Birecik, Harran and Viranşehir districts. Research findings suggest that students generally
have a low level of alienation to school. On the other hand, it has been found out that
students have the highest level of alienation on weakness sub-dimension while they have
the lowest level of alienation on anomie sub-dimension. Besides, it has been discovered
that school alienation levels of students indicate significant differences according to
gender, working somewhere, violence tendency, the language spoken within family,
economic condition of a family, family pressure, satisfaction with administrators and
teachers, close friends’ success levels at school.