International Journal of Language Academy, cilt.9, sa.1, ss.124-144, 2021 (Hakemli Dergi)
2019 yılının sonlarında ortaya çıkan ve giderek tüm dünyayı etkisi altına alan Koronavirüs (Covid-19)
salgını, eğitim-öğretim faaliyetlerini bizzat etkilemiş, bu etkileme eğitim-öğretim faaliyetlerinin büyük
değişikliklerle yeniden düzenlenmesini beraberinde getirmiştir. Dünya geneliyle birlikte Türkiye’de de
eğitimin tüm kademelerinde uzaktan eğitime geçilmiştir. Bilgisayar, tablet, cep telefonu, televizyon gibi
iletişim araçları vasıtasıyla, uzaktan eğitim ile sürdürülen eğitim-öğretim faaliyetlerinin geleneksel
eğitime kıyasla sahip olduğu bazı avantajlar ve dezavantajlar vardır. Çok geniş bir kitleye hitap
edebilmesi, zaman ve mekâna bağlı olmaksızın iletişim/etkileşim sağlaması, bireysel öğrenmeye ve
farklı niteliklere göre şekillenebilmesi, çoklu ortam araçlarının kullanımına izin vermesi gibi özellikleri
uzaktan eğitimi yüz yüze eğitimin karşısında avantajlı duruma getirmektedir. Bu avantajların yanında
öğrenme sürecinin istenilen ölçüde takip edilememesi, dikkat düzeyinin daha düşük olması, teknikaksaklıklara çok daha kolay mahal verebilmesi, sistemin sorunsuz işleyebilmesi için gerekli teknik
altyapı ve eğitim sürecinde kullanılacak araç gereçlerin maliyet oranının daha yüksek olması uzaktan
eğitimin dezavantajlarından sayılabilir. Covid-19 salgınının etkisiyle, hızlı geçiş ve değişimlerle birlikte
yapılandırılan uzaktan eğitimin uygulama aşamalarında karşılaşılan durumların ortaya konulması,
eğitim sürecinin verimliliği açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, ortaokullarda Türkçe
öğretimi programına göre sürdürülen uzaktan eğitimin uygulayıcıları yani Türkçe öğretmenleri
tarafından ne şekilde değerlendirildiğini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Manisa ili
Salihli ilçesinde resmî/özel ortaokullarda ve imam-hatip ortaokullarında görev yapan 40 Türkçe
öğretmeni oluşturmaktadır. Çevrimiçi ortamda Türkçe öğretmenlerine sunulan bir form ile temel dil
becerilerinin edinimi, yaşanan teknik sorunlar, bu eğitim yönteminin verimliliği vb. hususlara ilişkin
görüşler tespit edilmek istenmiştir. Araştırmanın veri toplama süreci, araştırmacılar tarafından
oluşturulan 21 maddelik görüşme formlarının Google Forms üzerinden dijital olarak toplanması
şeklinde sürdürülmüştür. Elde edilen veriler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın
sonuçlarına göre uzaktan eğitimle yürütülen Türkçe dersleri yüz yüze eğitim süreci kadar verimli
geçmemekte, Türkçe dersinin yapı taşları olan temel dil becerilerinin öğretimi süreçten oldukça
olumsuz etkilenmektedir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşleri bağlamında sürecin daha
verimli kılınabilmesi adına birtakım öneriler getirilmiştir.