3rd International Symposium of Scientific Research and Innovative Studies, Balıkesir, Türkiye, 15 - 18 Mart 2023, ss.204-218
Günümüzde otomotiv, savunma ve havacılık endüstrisinde daha kompakt, daha hafif ve
daha verimli parçaların tasarımına yönelik çalışmaların önemi artan rekabet, artan enerji ve
hammadde sıkıntıları ve artan müşteri beklentileri nedeniyle daha da önemli hale gelmiştir. Bu
çalışmanın amacı geleneksel üretim metotlarıyla üretilen bir yakıt soğutucusu yerine, eklemeli
imalat yöntemleriyle üretilebilen daha hafif ve daha yüksek performanslı bir hava soğutmalı
yakıt soğutucusu geliştirebilmek için yapılacak deneysel çalışmalara yönelik bir altyapı
oluşturmak, mevcut eşanjörler üzerinde nümerik analizler yapmak ve geliştirilecek eşanjör için
bu modeli doğrulayarak farklı koşulların denenebilmesi için nümerik bir model oluşturmaktır.
Buna göre çalışmada mevcut eşanjörün ve geliştirilen eşanjörün performansının ölçülebileceği
bir deney tesisatı kurulmuştur.Test edilecek eşanjör bir rüzgâr tüneli içerisine yerleştirilmiş,
farklı hava debisi uygulanabilecek şekilde çalışabilen bir fan konumlandırılmıştır. Hava hızı ve
basınç düşümü hassas bir şekilde ölçülebilmektedir. Yakıt yerine ısı transfer yağı kullanılmış,
sıcaklıkların 110 °C’ye çıkarılabilecek şekilde bir sirkülasyon sistemi kurulmuştur. Bu sayede
yakıt tarafında istenen debi ve sıcaklık ayarlanabilmektedir.
Nümerik çalışmalarda ise mevcut ısı değiştiricisi hava tarafı ve su tarafı modellenerek
performans analizlerine tabi tutulmuştur. Deney tesisatı kurulan yakıt soğutucu üç boyutlu
olarak modellenmiş,sıcak ve soğuk akışkan aynı anda modellendiği HAD analizleri
gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizlerde iki farklı türbülans modeline göre sonuçlara
ulaşılmış ve karşılaştırma yapılmıştır. Hava hızına bağlı ısı transferi, katı yüzeydeki ortalama
sıcaklık ve hava tarafı basınç düşümleri belirlenmiştir.
Gerçekleştirelecek deneyler ve gelecek çalışmalar ile kompakt, daha hafif ve daha etkin ısı
transferinin gerçekleştiği, eklemeli imalat metotlarıyla üretimi uygun araç soğutma
sistemlerinde kullanılabilecek bir ısı değiştiricisi modeli sunulacaktır.