11. ULUSLARARASI AZERBAYCAN FEN, MÜHENDİSLİK, MATEMATİK VE UYGULAMALI BİLİMLER KONGRESİ, Baku, Azerbaycan, 21 - 22 Haziran 2025, cilt.1, ss.1-14, (Tam Metin Bildiri)
Kent yaşamında artan nüfusa
bağlı olarak ortaya çıkan mekânsal yoğunluk, ulaşım altyapısı üzerinde önemli
baskılar oluşturmaktadır. Bu durumun en belirgin yansımalarından biri, otopark
alanlarına ilişkin yaşanan sorunlardır. Mevcut otopark kapasitesinin özellikle
yoğun kentsel bölgelerde yetersiz kalması, sürücüler için uygun park yeri
bulmayı zorlaştırmaktadır. Bununla birlikte, kullanıcı ihtiyaçlarını gözetmeyen
otopark düzenlemeleri ve denetim eksiklikleri, hatalı ve düzensiz paklanmaların
yaygınlaşmasına neden olarak kent içi ulaşımı olumsuz etkilemektedir.
Bu çalışma, İstanbul’da
hızla artan nüfus ve motorlu taşıt sayısının kent içi otopark ve parklanma
sorunlarını nasıl derinleştirdiğini incelemekte ve bu doğrultuda sürdürülebilir
çözüm önerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. İstanbul’un çeşitli bölgelerinde
otopark sorunu gözlemlenmekle birlikte, nüfus yoğunluğu verileri ile İstanbul
Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) “Otopark Sentezi” raporunun bulguları
birleştirilerek yapılan analizler sonucunda, Beyoğlu ilçesindeki mevcut otopark
kapasitesinin talebi karşılamada yetersiz kaldığı belirlenmiştir. Bu nedenle,
yüksek nüfus yoğunluğu, ulaşım ağlarıyla olan bağlantıları ve mekânsal
çeşitliliği nedeniyle Beyoğlu ilçesi çalışmanın odak noktası olarak
seçilmiştir. Analiz sürecinde, nüfus artış eğilimi üstel büyüme yöntemiyle
değerlendirilmiş ve Beyoğlu ilçesi için beş yıllık dönemi kapsayan otopark
ihtiyacı projeksiyonları hazırlanmıştır.
Çalışma, söz konusu otopark yetersizliğine çözüm olarak katlı otopark sistemlerinin geliştirilmesi ve akıllı otopark uygulamaları sağlanması gibi stratejik öneriler sunmaktadır. Ayrıca nüfus yoğunluğu analizleri ile İBB verilerinin birlikte değerlendirilmesi sayesinde, yerel yönetimlerin karar alma süreçlerine katkı sağlanması ve benzer büyükşehirler için örnek teşkil edebilecek bir planlama modeli geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte araştırma, akıllı şehir uygulamalarına yönelik bütüncül bir değerlendirme çerçevesi sunmaktadır.
Anahtar kelimeler: Otopark yönetimi, Akıllı otopark sistemleri, İstanbul Beyoğlu ilçesi, Otopark kapasite planlaması.
In urban life, the spatial density resulting
from a growing population places significant pressure on transportation infrastructure.
One of the most apparent reflections of this situation is the challenges
related to parking areas. The insufficiency of existing parking capacity,
especially in densely populated urban regions, makes it difficult for drivers
to find suitable parking spots. Additionally, parking regulations that fail to
consider user needs and a lack of enforcement contribute to the widespread
occurrence of improper and disorganized parking, adversely affecting urban
mobility.
This study investigates how the rapidly
increasing population and number of motor vehicles in Istanbul exacerbate
parking and parking-related problems in urban areas and aims to develop
sustainable solution proposals in this context. Although parking issues are
observed in various parts of Istanbul, analyses combining population density
data and findings from the Istanbul Metropolitan Municipality’s (IMM)
"Parking Synthesis" report reveal that the current parking capacity
in the Beyoğlu district falls short of meeting demand. For this reason, due to
its high population density, connections to transportation networks, and
spatial diversity, the Beyoğlu district was selected as the focus of this
study. In the analysis process, population growth trends were evaluated using
the exponential growth method, and five-year parking demand projections were
prepared for the Beyoğlu district.
As a solution to the identified parking shortage, this study proposes strategic measures such as the development of multi-story parking systems and the implementation of smart parking applications. Moreover, by evaluating population density analyses together with IMM data, the study aims to contribute to local decision-making processes and develop a planning model that can serve as a reference for other major metropolitan areas. Additionally, the research offers a comprehensive assessment framework for smart city applications.
Keywords: Parking
management, Smart parking systems, Istanbul Beyoğlu district, Parking capacity
planning.