3rd INTERNATIONAL CONGRESS ON STATISTICS MATHEMATICS AND ANALYTICAL METHODS, İstanbul, Turkey, 12 - 13 March 2020, pp.10-14
Öz: Günümüzde artan yoğun rekabet ortamında işletmeler, varlıklarını devam ettirebilmeleri ve kârlılıklarını
sürdürebilmeleri için müşteri istek ve beklentilerine en iyi şeklide yanıt vermeli, işletme giderlerini minimum
seviyede tutmaları gerekmektedir. Bu noktada işletmeler, sürekli değişkenlik gösteren müşteri taleplerini
kabul edilebilir maliyetle karşılayabilecek ve en kısa sürede cevap verebilecek yetenekteki tedarikçilerin
belirlenmesini hedeflemektedirler. En uygun tedarikçinin belirlenmesi, işletmeninin kısa ve uzun vadedeki
hedeflerine ulaşmasında ve rekabetçiliğini korumasında stratejik bir öneme sahiptir. Tedarikçi seçimi, birçok
farklı kriteri göz önünde bulunduran karmaşık bir karar problemidir. Sanayinin öncü alanlarından biri olan
otomotiv sektöründe de rekabet ortamı etkisini her geçen gün arttırarak devam etmektedir. Sektör içerisinde
yer alan işletmeler, satış ve satış sonrası faaliyetlerinde müşteri memnuniyetini en üst noktada tutma gayreti
içerisindedirler. Bu çalışmada, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir firma için tedarikçi seçim problemi
ele alınmıştır. Çalışma kapsamında firmanın servis departmanında kullanılmak üzere işletme için en uygun
madeni yağ tedarikçisinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Uygulamada çok kriterli karar verme yöntemlerinden
olan AHP ve TOPSIS teknikleri tedarikçinin belirlenmesi amacıyla kullanılmıştır. Öncelikle uzman ekip
tarafından ana kriterler ve bunlara bağlı alt kriterler belirlenmiş, altı tedarikçi ele alınmıştır. Uzmanların
görüşleri doğrultusunda ana ve alt kriterlerin önem dereceleri AHP yöntemi kullanılarak hesaplanmıştır. İlk
aşamada AHP yöntemiyle daha sonra ise TOPSIS yöntemiyle tedarikçilerin sıralaması gerçekleştirilmiştir.
Çalışma sonucunda iki yöntemden elde edilen bulgular karşılaştırılmış ve değerlendirilmiştir. Çalışmadaki
tüm hesaplamalar Microsoft Excel programı vasıtasıyla gerçekleştirilmiştir.