II. International Symposium of Bilingualism Studies and European Turks, Cologne, Almanya, 10 - 11 Ekim 2019, ss.1
Dünyanın pek çok farklı yerinde
yaşayan çoğunluğunun da Avrupa’da yaşadığı bilinen iki dilli olarak
adlandırılan Türk vatandaşlar için Türk kültürünün yaşayabilmesi ve
devamlılığının sağlanabilmesi açısından Türkçenin doğru, güzel ve etkili bir
şekilde kullanılması büyük önem arz etmektedir. Bu sebeple Türkiye Cumhuriyeti
bünyesinde birtakım kurum ve kuruluşlarca çeşitli faaliyetler yürütülmektedir.
Bu faaliyetlerin başında Milli Eğitim Bakanlığınca yurtdışında Türkçe ve Türk
Kültürü derslerinin verilmesi gelmektedir. Türkçe ve Türk Kültürü dersleri; yurt
dışındaki Türk çocuklarının Türkçeyi etkili bir şekilde edinmesini sağlamak, onların
Türkçe dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini geliştirmek, Ana dili
Türkçeyi daha etkin kullanmanın yanı sıra yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına
Türk kültürünün temel unsurlarını aktarmak, Türk kültürü ile bulundukları ülkenin
kültürel ögelerini ilişkilendirerek kültürler arasılık özelliklerini
geliştirmek amacı taşıyan Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretimi Programı
kapsamında yürütülmektedir. Bu derslerin sorumluluğu Türkiye Cumhuriyeti
Devleti’ne ait olduğundan dersin yürütücüsü olacak öğretmenler Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından yapılan sınavlarla seçilerek Türkiye’den gönderilmektedir.
Bu araştırmanın amacı 2018 yılında yenilenen Türkçe ve Türk Kültürü Dersi
Programı’nın uygulayıcısı olan öğretmenlerin program hakkındaki görüşlerini
tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıyla
gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu Fransa Paris Eğitim Müşavirliği
bünyesinde çalışan 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılarca
geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilen
görüşmeler ile toplanmıştır. İçerik analizi ile çözümlenen veriler betimsel
analizle yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda yeni Türkçe ve Türk Kültürü Dersi
Öğretim Programı’nın öğretmen görüşlerine göre ihtiyaçları ne ölçüde
karşıladığı ortaya konmaya çalışılmış, bu doğrultuda bazı öneriler
getirilmiştir.