37. YAEM Ulusal Kongresi, İstanbul, Turkey, 5 - 07 July 2017, pp.19
Bu çalısma bir e-ticaret firmasının karsılastıgı tedarik zinciri problemini çözmeyi amaçlamaktadır.
Firma internet adresi üzerinden aldıgı siparisleri anlasmalı tedarikçilerine ürettirdikten sonra
Bursa’daki operasyon merkezinden tüm Türkiye’ye dagıtmaktadır. Ürünlerin bazıları kargo firmalarıyla
müsteriye teslim edilmekteyken bazılarıysa sirketin kendi kullanımı için kiraladıgı özel araçlarla
son nokta teslimatı yapan yerel nakliye firmalarının depolarına ulastırılmaktadır. Son nokta teslimatının
oldukça pahalı ve karmasık bir süreç olması sirketin bu politikayı benimsemesine neden
olmustur. Ayrıca sirket özel araçlarını gerektiginde bazı siparisleri gecikme pahasına dahi olsa diger
günlerin siparisleriyle birlestirmek suretiyle tam dolu olarak gönderebilmek istemektedir. Burada iki
farklı nakliye seçenegi altında hangi siparislerin hangi seçenekle gönderilecegi ve özel filodaki araçların
rotalarının nasıl olacagı sirket tarafından alınması gereken operasyonel kararlardır. Bu kararları
almak yüzlerce siparis söz konusu oldugunda oldukça zorlayıcı problemlere dönüsebilmektedir. Bu
çalısmada bu problemlere optimizasyon teknikleriyle çözüm üretilmeye çalısılmıstır. Literatürde
“Tam Treyler Yükü – Treyler Yükünden Az” (FTL – LTL) ve “Özel Filo – Genel Tasıyıcı” olarak
geçen problemlere getirilen çözümler incelenmis ve baz alınmıstır. Problem önce siparis birlestirme
hususu da göz önüne alınarak karma tamsayılı programlamayla modellenmistir. Ardından çözüm
için harcanan zamandan tasarruf etmek adına Clarke & Wright Tasarruf Algoritması’na dayalı sezgisel
bir çözüm yöntemi daha gelistirilmistir. Makul bir süre içinde bazı problem kümeleri için iyi
sonuçlar elde edilmistir. Bununla beraber maliyet hesabı için kullanılan katsayı gibi bazı parametreler
degistirilerek bunların çözüme etkisi incelenmistir.